vrijdag 2 september 2022

GELLI PLATE UITLEG 1

Dank voor al jullie leuke reacties op de blogs over de gelli plate.
Omdat velen van jullie niet weten hoe het werkt, heb ik er een blog over geschreven. Ik hoop dat het na het lezen wat duidelijker is.
Een gelli plate is, het woord zegt het al, een plaat van gelli, een veerkrachtige kunststof. Denk maar aan gelei.
De plaat is doorzichtig en als je er mee werkt heb je dus de plaat, acrylverf, papier, en een verfroller nodig.
Ik werk op de onderplaat die Jeroen gemaakt heeft, mijn roller past er zelfs nog op en de tafel blijft schoon.
Op de plaat doe je een paar druppels verf. Ik gebruik meestal twee kleuren, dan krijg je een mooier resultaat.
De verf rol je met de roller uit, zodat de plaat bedekt is.























Dan leg je er een vel papier op en wrijft dit goed op de plaat.























Dan haal je het papier eraf en ziehier het resultaat.























Mijn plaat is iets kleiner dan een A 4, dat is jammer, maar als ik het hele vel bedekt wil, smeer ik er nog wat verf op.

























De afdruk is in spiegelbeeld van je werk.
Als je een sjabloon op je verf legt en je drukt nog een keer af, krijg je dit resultaat:

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Volgende keer laat ik nog wat meer mogelijkheden zien.      
Je kunt ook op stof printen, dat ga ik ook eens proberen.   

18 opmerkingen:

  1. Dit is zeker een hele duidelijke en fijne uitleg. Ook door de foto's. Wat zijn er toch veel leuke en creatieve dingen die een mens kan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cool, merci voor de uitleg. Ik zag zoiets op insta: iemand legde allerlei kleuren naast elkaar en trok er dan over met een aftrekker en het werd een soort van regenboog. Els (DDFZ)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Mieke! Er zijn zoveel mogelijkheden met de gelliplate!
    Nu ik dit blog weer zie , ga ik mijn voorraadje ook weer eens aanvullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het wel eens op een ATC gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om het zo uit te leggen Mieke. En het kan heel verslavend zijn ben je zomaar ineens uren verder.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede uitleg. Volgens mij mag je er wel een wekker bij zetten, anders ga je maar door, lijkt mij. De spanning van de patronen, hoe pakt het op papier of stof. Groet en fijn weekend, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk en een duidelijke uitleg. Misschien ga ik toch nog switchen van hobby.
    Liefs van Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel duidelijk, wat een geweldige techniek. Als ik het materiaal hier had, ging ik gelijk uitproberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk Mieke dat je voor degene die niet weten hoe een gelliplate werkt hier een duidelijke uitleg geeft met bijbehorende foto's. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden
    met deze plaat, bijna onuitputtelijk, en je kan zo heerlijk
    je fantasie de vrije loop laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te zien hoe jij te werk gaat!
    Na een van jouw vorige berichtjes heb ik een filmpje opgezocht. Was zo benieuwd toen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hoor, nu snap ik het :-)
    Met foto's wordt het duidelijker dan alleen met tekst.
    Ben benieuwd wat je er nog meer mee kunt doen.
    Ook bladeren en bloemen er op leggen toch? Dan krijg je vast leuke afdrukken.
    Als je op de natte verf grove zeezout korrels strooit en zo laat drogen, krijg je een prachtig effect, dat heb ik vroeger met zijde schilderen ook gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat geweldig dit goede uitleg geven aan de mensen. Leuk dat je dit doet Mieke. Deze werkje is voor leuke hobby om te doen. Het is ook gelijk kunst maken om te doen. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goede uitleg! Bij mij kriebelt het weer om hem boven te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor de duidelijke uitleg,wat een mooie dingen kan je er mee maken, ga ook de plate kopen en met de kerst in het verschiet kan ik alle kanten uit haha gr j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu weet ik eindelijk hoe dat werkt, Mieke,bedankt. Janny en jij maken er altijd zulke mooie dingen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk Mieke dat je deze mooie fotoserie van het gebruik maakte. Nu heb ik een beter idee, en je geeft anderen er een nieuwe hobby mee. Ik vind vooral de afdruk met het sjabloon heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen