maandag 12 september 2022

BOEKENKAST 1

Als je boekenkast er zo uit ziet, is het hoog tijd om op te gaan ruimen. Ik heb een boekenkast van 50 cm. breed, maar gelukkig wel tot aan het plafond, dus er kunnen heel wat boeken in staan.
Eerst maar eens kijken naar deze stapel. O, die heb ik nog niet eens gelezen.





















Dit boek kocht ik op de vakantie in Metz. Ben benieuwd of ik het een beetje kan volgen.
Zien jullie wat er aan de hand is met de titel op de rug? 
Als je dit boek met de voorkant boven neerlegt, staat   de titel ondersteboven. Ik vind dat zo vreemd. Dat is altijd met Franse boeken, en ik snap echt niet waarom dat is. Hebben jullie enig idee?
Morgen laat ik zien hoe de kast er nu uitziet.

14 opmerkingen:

  1. Ik moest even nadenken wat je bedoelt met die titel ondersteboven, maar ik inderdaad... wat typisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij Duitse boeken is dat ook. https://www.mijnverhaalinklaretaal.nl/de-rugtitel-van-je-boek.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het linkje. Er schijnt dus geen logische regel te zijn voor de titels.

      Verwijderen
  3. Wat gek. Het zou me nooit zijn opgevallen. Leuk die link van Ria ook

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind jouw boekenkast er best netjes uit zien hoor. Maar blijkbaar is ie nu nog netter. Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In mijn ogen ook niet logisch. Ik bedacht: misschien als het boek rechtop staat, dat het dan wel logisch is ... Even denkbeeldig uitgeprobeerd ;-) ... Maar mijn hoofd buigt dan toch naar rechts, dus ook dan op de kop ...
    Ben benieuwd naar je boekenkast!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig, het was mij nog nooit opgevallen. Zullen die lapjes er morgen nog in liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou het met dwarsliggen in de boekenkast te maken hebben? Kun jij een boek in het Frans lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo af en toe moet je wat orde scheppen, ook al is het nog niet zo'n chaos. Wat heb je ons aan het werk gezet met de opmerking over de titel. Ik zal het mijn vriendin eens vragen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In heel veel landen staan de teksten op rug contra. Ze gaan er vanuit dat je een boek van links naar rechts leest, dus als je voor de boekenkast staat en je draait je hoofd naar links dan kun je op die manier van links naar rechts alle titels lezen. Dus eigenlijk is de manier in Nederland tegendraads. Je leest en schrijft van links naar rechts, maar in de boekenkast moet je je hoofd naar rechts draaien en in tegenovergestelde richting de titels van recht naar links lezen, en dat is niet logisch. Het maakt voor de rest niets uit hoor, maar de Fransen en al die andere landen die dat zo doen doen het meest logische.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om zo een kijkje in je boekenkast te krijgen. Ik vind het altijd erg leuk om te zien wat andere mensen in hun boekenkast hebben staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aha, jij hebt wel een extra diepe boekenkast dus je kunt er gemakkelijk stapeltjes voor leggen...
    Soms is het heerlijk om maar te plukken tussen je boeken, e.e.a. opzij te leggen, weer te bekijken, even aan de kant te leggen, volgende boek je pakken...
    En dan komt er een moment dat je denkt 'en nu is het klaar, opruimen maar...'
    Enne..., wat heb je toch een geweldige hobbyruimte Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig hè wanneer je dat opeens ontdekt.
    Had ik ook, een paar jaar geleden en schreef het ook op mijn blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee!! Ik 'moest' even bijlezen. Maar ik denk dat je heel veel mensen lees-inspiratie geeft op deze manier, mij in ieder geval wel. DANK JE.

    BeantwoordenVerwijderen