woensdag 3 april 2024

IJMUIDEN

Bijna 70 jaar geleden werd ik geboren in IJmuiden. Ik woonde er 22 jaar en mijn ouders tot hun overlijden.
Regelmatig ga ik met mijn broer een dagje uit en vaak gaan we naar IJmuiden om langs ons ouderlijk huis te rijden, naar de haven te gaan, we eten vis en praten over onze jeugd.
Toevallig zag ik afgelopen weken op twee blogs iets over een boek over IJmuiden en zijn inwoners.
Het ene bericht ging over Conny Braam. Ik ben fan van haar boeken, vooral : “De woede van Abraham” over het graven van het Noordzeekanaal vind ik prachtig.
Vorig jaar kwam een nieuw boek van haar uit :” De revolutie van Pelle”. Ik bestelde het bij onze boekwinkel en heb het even weggelegd voor de vakantie.





















Het andere boek heet: “ Niet zomaar een Velsenaar”. Ik bestelde het bij een boekwinkel in IJmuiden ( ook een exemplaar voor mijn broer). 






















En jullie weten, als je met iets bezig bent, zie je het overal.
Ik zag dit boek onderin mijn boekenkast:






















En in mijn papierbak zag ik dit kwartetspel:





















Zomaar wat kaartjes hieruit:





















En zo was mijn geboorteplaats even vol in mijn aandacht.
Binnenkort maar weer eens met mijn broer afspreken.

20 opmerkingen:

  1. Ja dat werkt kennelijk zo, ineens zie je iets overal. Zo grappig. Gauw afspreken met je broer, Mieke en bedenken hoe fijn dat is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om zoveel informatie over je geboorteplaats te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om zoveel info over je geboorteplaats te vinden in huis , wie wat bewaard……

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hoop info over Velsen. In een ver verleden was mijn mans overgrootvader daar politieagent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig dat je het onderwerp waar je mee bezig bent dan overal tegenkomt, zo werkt dat meestal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms komt gewoon even alles samen, daar moet je dan op inspelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel apart dat de dingen over je geboorteplaats,terwijl je er vast dagelijks langsloopt nu opeens in het oog vallen.
    Leuk om samen met je broer herinneringen op te halen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig is dat, ineens van alles tegenkomen! Leuk, dat kwartet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om zoveel boeken en andere leuke dingen over je geboorteplaats te vinden / hebben. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om zo weer even terug in de tijd te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een giller is dat toch hé, dat alles dan opeens op z'n plek valt. Inderdaad snel maar weer eens afspreken met je broer, fijne herinneringen ophalen e volop genieten van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gek hè, dat je opeens van alles tegenkomt over Velsen. Zo ging ik vrijdag naar Noordwijk met broer en zus, veel over bollenboeren gesproken en gezien en de volgende dag gingen we, ongepland, naar een museum over bollen. Hoe toevallig kan het zijn. Mooi dat je dit gevoel met je broer kan delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, dat kan toch geen toeval zijn... Even weer terug naar vroeger en de herinneringen koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In dit rijtje past ook wel de documentaire Staal, terug te kijken via NPO. Ook een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  15. IJmuiden/Velsen klinkt mij zo bekend in de oren.
    Mijn Moeder geboren in Velsen en Opa en Oma haar ouders die in IJmuiden woonden aan de Genestetlaan. Jaren geleden heb ik met manlief nog een bezoek gebracht aan het huis in de Genestetlaan 34. IK heb er jammer genoeg geen fijne herinnering aan want als 6 jarig meisje 14 dagen alleen op vakantie vanuit Twente was een hele stap en ik heb daar toe heel veel heimwee gehad.
    Tijdens het bezoek heb ik echt staan kijken naar de dakkapel waar ik toen als klein meisje s avonds vaak stond te huilen. Fijn dat jij samen met jou broer mooie herinneringen op kunt halen tijdens een bezoek aan IJmuiden.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze maand is het al weer 62 jaar geleden dat ook ik geboren werd in IJmuiden op het Gijsenveltplantsoen.
    Wat leuk dat kaartspel, dat ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb altijd een zwak voor Velsen, misschien vanwege de connectie met Texel (een hoop Texelaars hebben meegewerkt bij het graven van het Noordzeekanaal).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie vondsten!
    Leuk dat je geregeld met je broer een visje eet in jullie geboorteplaats. Fijn om zo samen herinneringen op te halen.

    BeantwoordenVerwijderen