vrijdag 4 oktober 2024

FRANEKER

We wilden graag naar het Planetarium in Franeker. Ik had er bij bertie en toos over gelezen. Dus besloten we vorig weekend nog even te kamperen. Er was een camping op loopafstand van het centrum, dat kwam goed uit.
Eerst bij Sneek langs deze mooie brug, had ik bij bertie over gelezen.





















Daarna naar de camping en het busje neergezet. 





















Toen liepen we naar het centrum Het was er gezellig druk. We liepen langs een schoenwinkel en ik zag de laarsjes die ik al een tijdje zocht. Ze waren er nog in mijn maat. Ik ben er erg blij mee.
‘s Avonds aten we in het restaurant van de camping, het was lekker en warm. Koffie toe: mmmm





















Gelukkig was het in het busje niet koud en sliepen we heerlijk.
Zondag liepen we naar het museum. Het was er heel erg druk, dat was jammer, want de presentatie in dé ruimte van het museum, werd afgeraffeld. Binnen tien minuten stonden we weer op de gang. 
Maar het was indrukwekkend en interessant wat er verteld werd. Hier draait ( letterlijk) alles om.






















We konden ook naar de zolder, daar was pas goed te zien hoeveel werk hier verricht was. De verticale draden verbinden allerlei raderen met elkaar. 
We verbaasden ons trouwens over de vele mensen die van te voren geen kaartje hadden gekocht. Je weet toch dat je tegenwoordig een kaartje, met tijdslot, moet hebben?
Daarna wilden we naar de camping, maar we zagen een gezellig terras in de zon dus namen we daar een glaasje en een lekkere lunch.
Ik proost op jullie, lieve lezers. Dankzij jullie plaats ik met veel plezier regelmatig een berichtje.





















Daar na zaten we de hele dag lekker buiten in de zon. Met mijn benen onder de nieuwe quilt!
Maandag reden we naar huis. Dit was, denken we, het laatste kampeeruitje voor dit jaar.


9 opmerkingen:

  1. Fijn om nog even na te genieten.En nog mooie laarsjes scoren ook. Helemaal Top Jammer dat de rondleiding een beetje afgeraffeld werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dat is mooi gezegd: daar draait alles om! Inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker fijn om nog even te genieten! En ook super interessant het planetarium. Wij waren er heel wat jaren geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig museum. Het is waarschijnlijk drukker sinds het op de, ik meen, unsco erfgoedlijst staat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat busje bewijst goede diensten! Mooie reden om naar Franeker te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje, die zolder ziet er wel heel ingewikkeld uit, dat die man dat kon bedenken in die tijd is toch heel bijzonder.
    Jammer dat het zo druk was, het is geen vakantietijd meer.
    Dat je een kaartje met tijdslot moet kopen wist ik ook niet hoor, dat was toch alleen in Corona-tijd toen er niet zoveel mensen tegelijk naar binnen mochten?
    Zou daar nu ook echt niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie troffen het met het weer, lekker buiten zitten en een heerlijke lunch zo te zien! Jammer dat de uitleg in het museum wat afgeraffeld werd. Ik ben benieuwd of het echt het laatste uitje met het busje is dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fijn weekend Mieke, jammer dat het zo druk was, toen wij er waren had men alle tijd voor uitleg en kon men na afloop nog vragen stellen.

    BeantwoordenVerwijderen