maandag 16 september 2024

QUILTS IN DE ELZAS 1

Wat een heerlijke dagen hebben we achter de rug.
We stonden op de camping van Ribeauvillé en dat was heerlijk. Op loopafstand van het stadje vol vakwerkhuizen, leuke winkeltjes, lekkere bakkers en heerlijke restaurants.
Maar we kwamen natuurlijk voor de quilts. Voor wie het niet weet: het is een bijeenkomst van en voor en door quilters in drie kleine dorpen en het iets grotere Sainte-Marie-Aux-Mines. Allerlei openbare ruimtes worden gebruikt om quilts te tonen. Denk aan het theater, een sporthal, buurthuis e.d.. Bij iedere locatie had de buurtvereniging een partytent ( of 2 of 3) waar je koffie met gebak of een lekkere lunch kon kopen. Alles zelfgemaakt en gebakken. 
















Van een redelijk eenvoudig evenement 30 jaar geleden is het nu een mooi, groot en goed georganiseerd evenement wat uit de hele wereld mensen trekt.
Donderdag reden we naar SMM. Een halfuurtje rijden door prachtige natuur. 
We begonnen in het theater.
Deze quilts komen uit het International Quilt Museum in Lincoln. Wat een prachtige quilts, gemaakt rond 1880-1910. 
























Boven in het theater hingen quilts van Sarah Luise Kaminski. Ook mooi, maar ik vond het net iets te veel machinewerk.
























Overal enthousiaste mensen, en zo fijn, iedereen kan zeggen wat hij of zij van een quilt vindt. Geeft soms leuke gesprekken en vaak wijst iemand je op iets wat je niet zag. En wat leuk was om toch te zien.
Daarna gingen we naar de Chapelle St-Joseph.
Hier exposeerde het Zwitserse gilde dat 35 jaar bestond. Alle gildes in Europa konden bobbins, houten spoelen, voor hun leden bestellen. Voor ieder jaar dat de vereniging bestond, was een thema gekozen (zoals bij een trouwjubileum). Dit moest verwerkt worden op een lapje van 12 x12 cm. Wat een enig idee. Er hadden 400 mensen uit 16 landen aan deze uitdaging meegedaan.


















Thema 18: klok hing op een goede hoogte, zo kon ik er veel foto’s van maken.
Zie de collage :





















Het was een zeer geslaagde eerste dag. 
O, ik vergeet bijna dat er een hele grote hal vol winkels was. Je kon er een dag doorbrengen en genieten van alle gezelligheid van mensen met dezelfde hobby die ook graag bij elkaar kijken wat en waarom iemand iets kocht.
Ik kocht niet veel.
Een lapje wat ik nodig heb voor een nieuw project.





















En deze leuke lapjes van fluweel om ergens op te naaien.

22 opmerkingen:

  1. Wat mooi allemaal! Je zult wel ogen tekort zijn gekomen.
    Groet, Judy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie quilts en wat zal je het leuk hebben gehad :)
    Heerlijk al die zelfgebakken lekkernijen, wat een mooie fluwelen lapjes heb je gekocht, ook leuk voor op een projectsbag :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een feest ,om op zoveel plaatsen mooie werken te zien!
    Leuk je lapjes, altijd fijn om er iets voor te bedenken!
    En al dat heerlijke eten! geweldige dagen waren het!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat hebben ze goed georganiseerd en ik zie het helemaal voor me hoe jij daar loopt te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk om mooie quilts te bekijken.
    Die rood met witte vind ik schitterend! Hou ook niet zo van die veel gewerkte.
    Heel veel lapjes te koop, je hebt je netjes ingehouden met 1 lapje hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de werken van Kaminski prachtig, maar ik snap wel dat het machinewerk jou niet echt trekt. De fluwelen lapjes zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig om daar te zijn lijkt mij. Je laat in elk geval veel moois zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel moois gezien, mooi stofje kocht je.
    Heerlijk zo veel zien en dan op vakantie te zijn.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi allemaal. Ik vind die met de sterren super!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat was vast genieten.
    En wat een leuke lapjes heb je gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zal jij genoten hebben. Alleen al al dat lekkers en dan net als bij ons op het dorp alles zelf klaargemaakt. Net als Bettie vind ik die bovenste quilt met de sterren het allermooist. Misschien door de eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat knap om zo weinig te kopen, leuk die fluwelen lapjes, benieuwd wat je er mee gaat doen. Die van Sarah Luise Kaminski vind ik te druk gequilt, wat zal ze daar veel garen voor nodig gehad hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, die lapjes van fluweel ... heb je er maar zes gekocht. Dat zou ik niet gered hebben, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Mieke, dat jullie puur genieten kan ik me helemaal voorstellen. Heerlijk vakantie vieren en dan een paar dagen van alles omtrent Quilts te kunnen bewonderen. Mooi lapje heb je gekocht en de zes kleine fluweel lapjes zijn ook heel lieflijk, ben benieuwd hoe je die gaat gebruiken. Geniet volop en we horen ongetwijfeld snel weer van je belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was een feestje, de quilts, de omgeving, de gezelligheid en dan dat lekkere eten. Wij zijn nog onderweg en aan het nagenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Samen uit en jij kunt genieten van je hobby. Super toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, dat was wel geweldig voor je om te zien allemaal!
    En dan gekoppeld aan een vakantie; het kan toch niet meer stuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jullie leventje hangt van leuke dingen aan elkaar zo te zien en te lezen.Wat heerlijk moet dat zijn.
    De afbeeldingen op fluwelen lapjes vind ik echt mooi,ik kom ze vaker tegen op kaarten.
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat moet dat genieten zijn geweest voor je! De vijfde foto is een studie waard, vierkanten en tegelijk cirkels, geweldig, wat knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat hebben jullie veel moois gezien. Leuk om mee te genieten zo. Je kwam vast ogen te kort. Wat leuk ook die vilten lapjes. Ben benieuwd wat je daarmee gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heerlijk, genieten van alle moois daar. Ik hoop daar ook nog eens heen te gaan. Fantastisch, je verhaal, de afbeeldingen! Dank voor het meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het was zeker leuk geweest voor je. Quilten ziet daar prachtig uit. Knap werkje gedaan die mensen gemaakt hebben. Wat hebben daar veel stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen