vrijdag 13 oktober 2023

RECEPT VAN DE MAAND:BONNE FEMME

BONNE FEMME
Dit is ook weer een oudje. Zeker 50 jaar oud. Het komt van mijn ome Coen die toen al heerlijk kon koken. Ik dacht altijd dat hij het zelf bedacht had, maar tot mijn verbazing is het recept gewoon op internet te vinden. 
Ik heb het nog even bij mijn nicht nagevraagd. Haar ouders waren ooit ( zeker 50 jaar geleden) op een beurs in Rotterdam geweest.Daarna gingen zij in Rotterdam eten bij restaurant Klein Zwitserland ? Daar aten zij dit en zo kwam het recept in onze familie.
Ook dit recept komt vaak bij ons en de kinderen op tafel. 
En voor op de camping is het een lekker makkelijk recept, want alle ingrediënten zijn overal te koop.
Op internet vond ik deze leuke foto. Deed me meteen aan Frankrijk denken. 















Ingrediënten: ook hier geen hoeveelheden. Want misschien wil je van het één iets meer dan van het ander. 

-Aardappelen: vers, uit een zakje of patat
-pot wortels en doperwtjes. Of een variant : verse wortelen met een potje doperwtjes
-ui
-spekjes
-kipfilet
-champignons

Kook de aardappelen en snijd in plakjes. 
Snijd de kipfilet in blokjes en bak ze. 
Doe de aardappelen erbij. 
Voeg de spekjes en ui toe
Snijd de champignons in plakjes en voeg toe.  
Wortel en doperwtjes erbij. 
Als je patat hebt is het lekkerder om die er apart bij te serveren. 
Geniet er maar weer van!


24 opmerkingen:

  1. Wat leuk zo'n recept dat al vijftig jaar oud is! Dit ga ik zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Een boerenpatat noemen wij dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijke combinatie is dat... ik proef het bijna al!
    Leuk zo'n oud recept, Mieke. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou dit recept denk ik ratatouille noemen, of heb ik het mis? Leuk zo'n maaltijd die van generatie op generatie over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me lekker en manlief ook. Misschien dat hij binnenkort eens gaat maken. (Www.knutzels)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me lekker en het is makkelijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net wat je zegt Mieke, ook makkelijk voor op de camping.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me een lekker en gemakkelijk recept, iets dergelijks maakte ik al eens, maar ook dit ga ik zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk een oud recept en je eet meteen voldoende groente :)
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me heerlijk, ga ik eens proberen! Hoe noem je dit gerecht?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker voor een dagje makkelijk. Ik zal het doorgeven aan onze kamperende zoon want het is iedeaal camping eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ga ik ook eens uitproberen. Lijkt me lekker met dikke aardappelpartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Recept van meer dan halve eeuw geleden en nu nog altijd ‘in’ bij jullie,wat leuk! Zo’n eenpansrecept is soms heel handig.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, heerlijk. In het oude ziekenhuis stond dit vaak op het menu, dan werd er in het ziekenhuis gegeten en ‘s avonds een boterham. Mooie bijkomstigheid was dat mijn man ook in het ziekenhuis werkte. Ga het ook weer eens maken, Jammie. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er heerlijk uit Mieke, en wat hebben jullie mooie
    borden met met die blauwe strepen. Ook een leuk
    en makkelijk gerechtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jum, dat lijkt me wel wat! Je kunt er volgens mij alle kanten mee op. Of tenminste wel veel kanten, hihi. Wij vinden zo ongeveer alles met spekjes lekker dus dit gaan we zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het ziet allemaal heerlijk uit. Prachtig borden hebben jullie. Het is heel goed te zien deze eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een "oudje", toch had ik nog nooit van Bonne Femme gehoord. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuke naam voor dit gerecht en zonder dat ik dat wist, maak ik het regelmatig met wat restjes groenten, dat "mag" ook las ik op internet! Maar op jouw foto zie ik het pakje Franse roomboter liggen, waarvan wij vinden, dat die heel wat beter smaken dan de Nederlandse roomboter. Voor de "Beurre de Bretagne" hhmmm en spettert ook niet in de pan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een lekker makkelijk recept, leuk dat dit al zo'n oud recept is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lijkt me heel lekker en inderdaad gemakkelijk om te bereiden. Leuk dat het al zo'n oud recept is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lijkt me heerlijk! En ook zo leuk om de pan steeds verder aan te vullen met lekkere “restjes”

    BeantwoordenVerwijderen
  23. O, heerlijk! Zo'n 35 jaar geleden at ik regelmatig op koopavonden in een restaurantje "Karbonade bon femme", dat is ook zoiets. Heerlijke herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen