maandag 15 mei 2023

ZOUAAF

De opa van mijn vader, aan vaderskant, was Zouaaf. Het was iets waar mijn vader graag over sprak, want het was wel iets bijzonders.
Van deze overgrootvader hebben we een foto:


De zouaven waren vrijwilligers die tussen 1861 en 1870 de pauselijke staat verdedigden tegen de Italiaanse nationalisten.













In Oudenbosch is het Zouavenmuseum. Mijn vader ging er regelmatig heen, mijn broer komt er wel eens, maar ik was er nog nooit geweest.
Tot woensdag dan.
Want omdat we langs Oudenbosch naar huis reden was dit een goede reden om eens te gaan kijken.
Het is een klein, maar leuk en interessant museum. We zagen eerst een filmpje en liepen daarna op ons gemak door de drie kamers waaruit het museum bestaat.





















Er staat een computer waar je gegevens kon vinden. En mijn overgrootvader en zijn broer ( die ook Zouaaf was) staan keurig vermeld.

















Ik vond het erg leuk om wat meer te weten te komen over Zouaven en hun beweegredenen.

20 opmerkingen:

  1. Nou, dát is even interessant! Wat leuk om nu eens wat meer te weten over de achtergrond van overgrootvader. Waarom is hij Zouaaf geworden? En dan zat hij natuurlijk heel ver weg in Rome…. Heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk zo'n stukje familiegeschiedenis!!! Zelf moet ik bij het woord Zouaven onmiddellijk denken aan Frank en Ronald de Boer die hun carrière startten bij voetbalclub De Zouaven. In Grootebroek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal over je familiegeschiedenis. Ik had wel eens over de Zouaven gehoord. Grappig, ik kom morgen met de tegenstelling ook in Rome uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk, Mieke, om deze informatie over je voorvader te weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk stukje geschiedenis Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te weten en er zelfs nog een museum over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om zo je grootvader en je oud oom tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is nog eens leuk! Mooi dat jullie het museum bezochten en het in de computer konden opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt mij toch leuk voor jou dat je er nu geweest bent. En ik heb weer wat geleerd ook, ik kende dit niet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is zeker leuk Mieke .De zouaven zijn nog steeds een onderdeel van de pauselijke garde. Een erebaan ! Met Pasen en Kerst met de boodschap van de paus op het st Pietersplein zijn ze nog steeds paraat! Mooi om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, indrukwekkend! En boeiend! Els DDFZ

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om zo iets van je voorouders te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een bijzondere belevenis om daar nu zelf een keer
    dat museum te hebben bezocht. Een bijzonder stukje
    geschiedenis van je overgrootvader, geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat bijzonder Mieke. Ik had nog nooit gehoord van deze Zouaven. Opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pauselijke_Zoeaven Groet, TinekeD.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig, dat is wat anders dan die degelijke voorouders van mij. En wat leuk dat je overgrootvader en zijn broer in dat museum vermeld worden. Dat noem ik nou geschiedenis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi zo'n tastbaar stuk familie geschiedenis. Die foto alleen al is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat bijzonder, zo’n verhaal over je overgrootvader. En dat je nog gegevens vindt in het museum in Oudenbosch. Is je overgrootvader nog naar Italië geweest? Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat bijzonder. Zeker interessant om meer over te weten te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat je de familienaam terugvind in het museum, hoe leuk is dat. Heel leuk en interessant om te lezen Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk dat er dan ook een museum van is.

    BeantwoordenVerwijderen