zondag 21 mei 2023

ASPERGES

Asperges, ze zijn er weer. Behalve dat ik ze heerlijk vind, heb ik er ook een mooie herinnering aan.
Zodra, in mijn jeugd, de asperges in de winkel lagen werd mijn oma ( van moeders kant) uitgenodigd om ze te komen eten. Ik herinner me dat ik de asperges mocht ( moest) schillen, wat een werk was dat altijd. Maar als ze dan op tafel stonden …. Wat een lekkernij.
Mijn moeder kookte ze, gebakken aardappelen erbij, ham en gekookte eieren. En een bakje gesmolten warme boter!
Nog steeds vind ik ze heerlijk en worden ze hier , zodra ze er weer zijn, minstens één keer per week gegeten.
Pan op het vuur, vijf minuten koken en dan 10 minuten laten staan.






















Jeroen bakt de aardappeltjes en regelt de rest.





















Asperges op een echt Frans aspergebord.
















Mooie borden. Zie je het bestek? Dat heb ik al vanaf mijn jeugd en wordt iedere dag gebruikt.
















En dan hier de gedekte tafel met een tafellaken van de antiekmarkt in Gent.





















Het was héérlijk!

21 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat tafellaken en de borden.
    Asperges, ik heb ze nog nooit gegeten.
    Vind ze er eigenlijk niet lekker uit zien.
    Van die stomme rechte staken en dan nog wit ook.
    Het witte goud wordt het genoemd, maar geen idee hoe ze smaken.
    Maar jullie hebben er van gesmuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig gedekte tafel, maar mij maak je niet blij met asperges, groene vind ik wel lekker, even in de grillpan of wokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo eten wij ze ook Mieke maar dan met gekookte aardappelen. Iedere week een keer totdat ze er niet meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk asperges en dan op de gewone manier zoals jij beschrijft of met een krieltje, niks fratsen met zalm enz.
    Enig die borden met uilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, heerlijk !
    Gezellig gedekte tafel Mieke !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er heerlijk en vooral ook feestelijk uit Mieke,
    prachtig dat oude kleed, het bestek en de borden, wowww
    die zijn ook heel bijzonder. Denk dat jullie de vingers hierbij hebben afgelikt, jammie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! Net gegeten en besloten nu toch maar eens zo'n pan te kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig gedekte tafel, alles in blauw! En ja asperges, ik associeer ze met mijn vaders verjaardag in mei. En precies zo opgediend als bij jullie! Met boter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De camping in Luxemburg, vlakbij de stad Luxemburg heet Kockelscheuer, hij is van de ACTIE en de ANWB, qua prijs, wel reserveren hoor anders geen plek....succes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat prachtig die gedekte tafel met het mooie blauwe serviesgoed! En dan lekker smullen van de asperges? Wij eten er gebakken zalm bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat was ik Hannie dus ..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat zitten jullie er mooi bij!! Die borden van Ittala, zo prachtig. Mar minstens zo mooi, al je oude serviesgoed. Dat randje op de aspergeschaal....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig gedekte tafel, ohhh die borden. Hier ook elke week asperges en zo eenvoudig mogelijk, geen sausjes maar boter. Ipv gebakken aardappels eten wij krieltje, jammie. Vroeger vroor ik ook porties in, maar op gegeven moment is het niet meer lekker. Ze horen bij het voorjaar, dus eten in het voorjaar. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een feestje bij jullie aan tafel! Zo sfeervol gedekt en dan die heerlijke asperges ... genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk he ze zijn er al een tijd en ik heb ze al vaak smakelijk gegeten. Zelfs op de camping lukt het. Een mooi en apart servies heel gezellig.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het ziet er smakelijk uit en met de mooi gedekte tafel en het taika servies ziet het er ook feestelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, er is verbinding, weet alleen niet voor hoe lang. Heerlijk in de natuur onder de bomen, maar dat levert wisselende verbinding op. Gisteravond heerlijk asperges gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja heerlijk! Wij eten ze iets minder vaak maar toevallig staan ze vanavond op het menu. Wat ziet je tafel er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen