vrijdag 24 mei 2024

TAFELLAKEN

Van mijn moeder mochten wij nooit “ tafelkleed” zeggen. Want een kleed ligt op de grond en op tafel ligt een tafellaken. Nou, dat is er zo ingepeperd, ik zeg het nog steeds niet.
Geïnspireerd door Conny die met oude overhemden een quilt maakte, pakte ik ook mijn bak met oude overhemden. Ik wilde een tafellaken maken voor op de kampeertafel.  

















Gewoon stroken van 15 cm. breed gesneden en afwisselend licht en donker aan elkaar genaaid. 
Uiteindelijk een kleedje van 100x80 cm. Dat vind ik een kleedje, geen tafellaken. Sorry, mam.
Er zit een stukje van mijn moeders schort in:
En dit is van een overhemd van mijn vader:
Als we op vakantie gaan en het ligt op de tafel, zal ik nog een foto laten zien.








23 opmerkingen:

  1. Erg leuk en twee keer zo leuk als de stofjes je ergens aan herinneren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om oude overhemden te gebruiken vind ik zo'n geniaal idee! En een geweldig tafelkleedje geworden! Extra leuk als er stofjes met herinneringen in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moeder heeft eigenlijk een heel goed punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi tafellakentje. Leuk met alle herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee om er oude kleding in te verwerken, een mooie herinnering telkens als je het gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kleedje met herinneringen erin opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is zo fijn om te doen, stofjes hergebruiken. En een heel eigen tafelkleed voor op de camping. Staat vast en zeker super gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, je helpt me meteen aan een idee als ik dan toch nog eens mijn lapjes tevoorschijn ga halen.. Wat leuk om een kampeertafellaken te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke manier van hergebruik. En nu opeens begrijp ik waarom ik het altijd zo'n raar woord vond, tafelkleed. Bij ons thuis was het ook beslist een tafellaken (en om de tafel daarmee te dekken moest dan eerst de tafelloper worden weggehaald).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi idee voor je oude overhemden, veel plezier, met je “kleedje” !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk tafellaken geworden met veel aandenkens.
    Er bestonden ook wel tafelkleden hoor, van die dikke Perzische kleden voor op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tafellaken en tafelkleed zijn twee verschillende dingen.
    Een tafellaken is glad en makkelijk wasbaar.
    Je dekt er de tafel mee om van te eten.
    Een tafelkleed is dikker en ligt over de tafel voor de sier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk kleedje voor de kampeertafel. Wordt het gezellig van. En herinnert je aan mensen en situaties. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een keuk idee en de kleuren die je daar bij elkaar gezocht hebt zijn super, echt camping kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een SUPER leuk idee Mieke, prachtige kleurcombinatie en zo mooi en lief met herinneringen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jou moeder deelden dus de lakens uit 😉
    De betekenis van laken:een rechthoekig stuk stof dat ter bedekking dient. Het woord wat er voor komt te staan maakt duidelijk waarvoor het gebruikt wordt.
    Ik noem het een tafellaken wanneer iets de gehele tafel bedekt met aan alle kanten een afhangende strook van 10 tot 30 CM, anders noem ik het tafelkleed(je)topkleed(je)dekkleed(je)tafelloper, leg dit model ook wel over tafellaken heen.En in meerdere dialecten spreekt met over kleed(je) wanneer men het over jurk heeft.Maar al met al heb jij een mooi tafelkleedje gemaakt voor op de campingtafel.
    Groeten van Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superleuk Mieke. Als ik jouw talent had (en genoeg stofjes) dan ging ik denk ik ook vaker achter de naaimachine zitten. Maar dan moet ik er denk ik wel een potje Tijd bij halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een perfect idee! Ik heb een kist vol lapjes, bijna allemaal met een herinnering. Als ik nog eens tijd heb ( of beter gezegd de tijd neem) ga ik je nadoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel gezellig zal dat zijn als jullie weer gaan kamperen.
    Wij zeggen altijd tafelkleed, een laken leg je op bed, alleen staat er dan natuurlijk geen tafel voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij zeggen ook altijd tafelkleed, soms tafellaken als de tafel wordt uitgeschoven voor meer mensen. Dan heb je zowat een laken nodig ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi tafellaken met herinneringen! Die zal gezellig staan op de campingtafel. Leuk wat je schrijft over kleed en laken.

    BeantwoordenVerwijderen