vrijdag 9 februari 2024

RECEPT VAN DE MAAND: POKÉBOWL MET ZALM

Deze keer een recept van het Voedingscentrum. Iedere week krijg ik van hen een mail met een weekmenu. En daar zitten regelmatig heerlijke gerechten tussen.
Wat te denken van deze heerlijke pokébowl met zalm. Dit eten we regelmatig en het recept deel ik graag met jullie.


Ingrediënten:

Stukje gemberwortel (3 cm.)
1 teentje knoflook
2 eetlepels sojasaus met minder zout
1 eetlepel zonnebloemolie
2 zalmfilets
150 gram basmatirijst
2 eetlepels (rijst) azijn
1/4 komkommer
12 radijsjes
200 gram wortel
1 eetlepel sesamolie
100 gram edamameboontjes
1/2 eetlepel zwart sesamzaad

Ik vind de rijstazijn en sesamolie zó lekker, ik gebruik geen gewone olie en azijn voor dit recept.

Als ik alles op het aanrecht heb staan, ziet het er zo uit:
















Bereiding:

- Rasp de gemberwortel en snijd de knoflook fijn
- Meng de sojasaus en zonnebloemolie erdoorheen
- Voeg de zalmfilets toe, dek af en zet in de koelkast
- Kook de rijst en spoel goed af met koud water
- Meng een eetlepel rijstazijn door de rijst
- Schil de komkommer en schil in de lengte met kaasschaaf of rasp
- Was de wortel en rasp hem grof
- Was de radijsjes en snijd ze in dunne plakjes
- Meng een eetlepel rijstazijn en de sesamolie door de groente
- Verhit een koekenpan en bak de zalm aan elke kant 3 minuten
- Verdeel de rijst over 2 kommen en verdeel de zalm en groente erover.
- Bestrooi met zwart sesamzaad. 

Heerlijke groenten:
















Normaal heb ik edamameboontjes uit de vriezer, maar die kon ik niet vinden. Dan maar een blikje. 
De  heerlijke zalm bakken:





















Alles klaar? Eten maar! Jammer, geen zwart sesamzaad in huis. Nou ja, volgende keer dan maar.





19 opmerkingen:

  1. Tja, DH zou hiervan smullen ... Maar ik houd niet van zalm.
    Het ziet er wel heel gezond uit, Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn jongste zoon is dol op pokebowls! Dit ziet er heerlijk uit zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voorbereiding is hier meer dan het halve werk ;-) Heerlijk recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me heerlijk. Onthouden dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk Mieke, wij houden van zalm, dus dat gaan we zeker een keer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk en een heel gezond gerecht Mieke, altijd goed. En zalm vind ik ook heerlijk dus wie weet???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker. Voedingscentrum heeft fijne recepten op de weeklijst staan. Ik gebruik ook vaak de recepten van Diabetesfonds en Nierstichting ivm minder suiker en zout. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat wil ik nog steeds een keer proberen, alle ingrediënten lusten wij, dus dat komt helemaal goed. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit lijkt me heerlijk, zo kleurrijk en lekker fris met al die groente.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er heerlijk uit, hup, op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk! Wij eten geregeld pokébowl. Op vakantie in Denemarken met garnaaltjes (ze hebben daar heel lekkere) en thuis met (koude) gerookte zalm. Dit is een fijne variatie. Gaan we ook eens uitproberen. Bedankt voor 't delen!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mart houdt niet van vis maar ik denk dat ik dit maar eens voor mijzelf moet gaan maken, lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eten ziet lekker uit, Ik hou wel van zalm. F... lust helemaal geen vis. Deze recept ziet goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezonde kom lekkers.
    Heb nog een vraagje:spoel je de rijst onder koud water voor of na het koken?
    Wij eten het ook graag met rauwe gemarineerde tonijn en zalm,wel vers van visboer.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na het koken. Maar niet te koud laten worden. Beetje lauw vinden wij lekker.

      Verwijderen
  15. Nou Mieke, dit wordt het wel ‘n keer !

    BeantwoordenVerwijderen