vrijdag 12 januari 2024

RECEPT VAN DE MAAND: PILAF VAN RIJST EN GEBAKKEN ZALM

Deze keer weer een oudje. Het recept kom uit een Tip. Op internet las ik dat dit blad in 2006 is gestopt, dus dat is zeker een oud recept.
Onze zoon vindt het ook heerlijk en maakt het in deze donkere maanden regelmatig.
Bij het recept staat dat het goed is als je een winterdip hebt. En dat is echt zo. Ben je de kou en nattigheid en donkerte zat, eet dit en je knap echt op.





















Ingrediënten voor twee personen:
2,5 dl van groente-of kippenbouillon (van een blokje)
5 el olijfolie
400 gr prei, kant en klaar gesneden
120 g zilvervliesrijst





















3 el fijngesneden peterselie
peper en zout
2 stukken zalmfilet met vel à 150 g
4 plukken kiemen, bijv. of alfalfa of milde kiemgroente ( bij AH)

Verhit de bouillon en houd het tegen het kookpunt.
Verhit 3 el van de olie in een pan met stevige bodem. Bak hierin de prei ong. 5 minuten op zacht vuur.
Voeg de rijst toe en bak al omscheppend 1-2 minuten mee.
Voeg de helft van bouillon toe, laat zachtjes koken tot de bouillon is opgenomen en roer af en toe.
Doe de rest van de bouillon erbij en laat de rijst in ong.10 minuten gaar koken.
Voeg de peterselie toe en breng op smaak met wat peper, en warm nog 1 minuut door.
Haal de pan van het vuur en laat de pilaf nog 10-15 minuten nagaren.
Verhit de rest van de olie en bak de zalm, aan de buitenkant knapperig en van binnen roze.
Verdeel de pilaf over de borden, leg er de zalm op en garneer met de kiemen.





















Ik ben benieuwd of dit recept jullie ook van je winterdepressie afhelpt.


17 opmerkingen:

  1. Ik heb gelukkig geen winterdip. Dit lijkt me hoe dan ook een heerlijk recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb gelukkig geen last van een winterdip, maar je recept zal dan zeker toch wel smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook zonder winter dip lijkt me dit heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Heb gelukkig geen last van een winterdepressie...:)
    We houden wel van pilaf, maar ik ben zelf geen zalmliefhebber. Maar voor DH zou het een traktatie zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga het beslist een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er in ieder geval smakelijk uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen winterdip, maar ga het recept proberen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het water loopt me in de mond, dat klinkt lekker.
    Wij eten regelmatig zalm, gaan we het zo eens proberen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me een heerlijk recept om uit te proberen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen last (meer) van een dip nu de zon zo lekker scheen, maar dit lijkt me heerlijk! Dat ga ik bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb gelukkig NOOIT last van een winterdip, maar als het helpt voor degene die daar wel last van hebben is dat natuurlijk TOP dat dit recept daar goed tegen helpt. Ziet er heerlijk uit al zal ik mijn stukje zalm iets langer bakken omdat ik dat lekkerder vind. Je hebt er prachtige foto's van gemaakt Mieke!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt een gezond bordje eten samengesteld met vette vis,gezonde prei en zilvervliesrijst,lekker hóór.
    Hapt altijd lekker weg met of zonder winterdipje.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het klinkt allemaal erg lekker, weer een voor mijn lijstje!
    Ik had het bij Conny ook al gezegd: Ik zag dat ik het gehaktbroodjesrecept ook op de tweede vrijdag van deze maand op mijn blog geplaatst had, maar dat was puur toeval. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klinkt heerlijk!
    Mooi tafelkleed ligt er onder het lekkere bordje met eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik eet vaak zalm maar dan altijd buiten de deur. Ik heb helaas een man die niet van vis houdt en het absoluut niet eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze eten ziet heerlijk uit. Ik lust wel zalm. Ik vind heerlijk. Tafelkleed passen mooi erbij. Bij ons is het sneeuw gevallen. Liggen steeds sneeuw. ❄️❄️❄️❄️

    BeantwoordenVerwijderen