vrijdag 1 december 2023

VAN GOGH IN DRENTHE

Het was in september 140 jaar geleden dat Vincent Van Gogh in Drenthe arriveerde.
Reden voor het Drents Museum om een tentoonstelling in te richten met schilderijen die hij, en andere schilders, in die tijd maakten.
Wij waren al eerder in dit museum en het leek ons leuk om heen te gaan.
Het is best een eind rijden, maar als je door de polder gaat, kom je onderweg veel moois tegen.














De auto konden we goed kwijt en na een klein stukje lopen kwamen we bij het museum. Het viel ons weer op hoe aardig men hier is.
Na de lange rit waren we toe aan een kopje koffie met iets lekkers.
Ik nam een Vincent Van Gogh gebakje. Wat een plaatje hè.





















Daarna naar de tentoonstelling die begint met een reis in de trein. Er was een prachtige lichtshow die me deed denken aan de lichtshow die ik in Parijs zag. 














Leuk om deze treinrails te zien nu ik er net eentje genaaid had.






Wat was er toch veel armoede toen. De schilderijen laten dat mooi zien.
We vonden het zeer de moeite waard. 

18 opmerkingen:

  1. Wat mooi allemaal, Mieke! Ik wist niet dat Van Gogh ook in Drente schilderde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk toch hè dat je daar zo maar naar toe kunt gaan en genieten. Zo'n gebakje is ook super. En mij valt op dat ze altijd aardig zijn in musea. Dat krijgen ze er ingestampt denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je erheen kon! Het is een prachtig museum, wij waren er vaker geweest ook voor de grote verbouwing. Nu helaas niet meer. Maar bij het programma "nu te zien" was er een impressie van de tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie tentoonstelling en wat leuk die treinrails! Je gebakje ziet er erg aantrekkelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Drenthe is zeker mooi.
    Had op de t.v. al een uitgebreid verslag gezien van deze tentoonstelling.
    Eerlijk gezegd vind ik dat vroegere werk van hem veel mooier dat al die wilde kleuren die hij later maakte.
    Een enig gebakje, zonde om op te eten, maar dat heb je vast wel gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi museum, heeft vaak interessante exposities.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja mooi, dat Drents museum. Deze vroeger werken vind ik ook wel mooi, het laat goed zien hoe het er in die tijd aan toe ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie serie foto's heb je erbij gemaakt. Lijkt me best een mooie verzameling daar. Helaas een aardig eindje weg, zeker in dit jaargetijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie tentoonstelling. En wat een bijzonder gebakje, je zou het haast niet op durven te eten. Goed weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is altijd de moeite waard om een eind te rijden om een mooie en interessante dag te beleven.
    Toen wij jaren geleden in Drenthe verbleven wilde ik perse naar Zweeloo om het oude kerkje wat Vincent van Gogh daar tekende toen hij maanden daar verbleef.Hij schreef aan zijn broer Theo: wanneer ik hier niet kan blijven zou ik liever hebben dat ik het niet gezien had.
    Geeft wel aan hoe hij onder de indruk geweest moet zijn van wat hij daar aantrof in dat boerendorpje.
    Ik dagdroomde en mijmerde daar bij het kerkje over die tijd hoe Vincent er rond gelopen heeft en hoe hij het toen gezien moet hebben met de herder met schaapskudde die toevallig voorbij liep.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogpost.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat was wederom een mooie belevenis Mieke, en wat een
    pracht van een gebakje, leuk dat ze daar op inspelen.
    Van Gogh heeft veel prachtige werken gemaakt, zijn wat lossere werk spreekt mij het meest aan, vooral ook door
    het mooie kleurgebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien is het Drents Museum ook wel een stuk minder druk dan het Van Gogh museum in Amsterdam en kun je daar meer op je gemak rondkijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van Van Gogh, maar wel van het Drents Museum en van dit soort gebakjes ;) , het ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is dat het zo ver weg is, anders ging ik zeker kijken. Leuk dat je ons toch mee laat genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit zijn wel de wat donkere schilderijen van hem. Nooit geweten dat hij ook in Drenthe aan het werk was...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die treinrails is echt leuk, misschien weer een nieuwe inspiratiebron voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie tentoonstelling.
    En dat gebakje ... prachtig ... bijna te mooi om op te eten. Gelukkig maakte je er een foto van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen