vrijdag 8 december 2023

RECEPT VAN DE MAAND: KASTANJE-KNOLSELDERIJSOEP.

En weer hebben we lekker gegeten. We aten de witlofschotel van juffrouw-ooievaar. Een lekkere variant op de bekende ovenschotel.
Wat ook lekker was, waren de omeletten van Elizabeth.

En nu weer een “ eigen” recept, kastanje- knolselderijsoep.
Het komt van Crisp waar we weleens wat bestellen en ik heb het al een paar keer gemaakt. Wij vinden het heerlijk, jullie misschien ook.
Ingrediënten, dit is de dubbele hoeveelheid, zo kan er ook nog een portie ( of twee) in de vriezer.

















- 1 knolselderijknol ( of twee kleine), ik had ruim een pond
- 400 gram gegaarde kastanjes, onze groenteboer verkoopt deze. Ze zijn heel goed voor dit recept. Hopelijk kun jij ze ook ergens kopen.





















- 6 teentjes knoflook
- 5 eetlepels vloeibare groentebouillon. Ik koop deze bij Crisp, maar je kunt ook bouillonblokjes gebruiken



















- 400 gram paddenstoelenmelange
- tijm
- olie
- boter
- zout
- 2 liter kokend water
Voor de liefhebber: een kaas- uienstokbrood. Koop ik altijd bij bakker Bart. Maar een afbakbrood van AhH of Jumbo kan natuurlijk ook.
















- hak de knoflook fijn. 
- schil de knolselderij en snijd in kleine blokjes
- verhit een flinke scheut olie in een pan met dikke bodem en bak hierin de knolselderij, de kastanjes en de knoflook gedurende 5 minuten
- blus af met twee liter kokend water en een potje groentebouillon
- breng aan de kook, zet het vuur laag en laat de knolselderij in ongeveer 20 minuten zacht worden
- scheur of snijd de paddenstoelen in kleine stukken. Bak in olie met eventueel een beetje boter in 6 minuten bruin
- pureer de soep met een staafmixer tot een gladde soep. Ik laat altijd wat knol heel, vind ik lekker
- voeg, indien nodig, zout en peper toe
- serveer de soep in een soepkom met paddenstoelen en wat slagroom 
- voeg wat tijm en eventueel peper en zout toe
- en dan het opgewarmde brood erbij.

EET SMAKELIJK!


19 opmerkingen:

  1. Mjammie... dat ziet er verrukkelijk uit voor een mens die van soep houdt! En een leuk recept met ingrediënten die ik niet zo vaak gebruik (knolselderij, kastanjes).
    Dankjewel voor het delen en alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! Ik at al heel lang geen kastanjes en ze zijn zo lekker. Zal eens kijken of ik ze hier kan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lekker. nog nooit met kastanjes gekookt Maar de moeite waard om het te proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou wel van soep(en). Die kastanjes heb ik nergens te koop gezien, dat wordt een lastige.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar die kastanjes moet ik zoeken, maar het recept lijkt me heerlijk. Knolselderij is hier ook een favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het klinkt heel bijzonder! Ik heb ook nog nooit iets gemaakt met kastanjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hadden laatst verse kastanjes gekregen, wat moet je ermee? Totdat ik ging kijken op het www :) Inderdaad heerlijke kastanjesoep gemaakt. Voor herhaling vatbaar. Bedankt voor het delen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een andere variant dan welke ik ken. Deze lijkt mij heerlijk. Dank je. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aan de ingrediënten te zien moet dit wel lekker zijn Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als echte soepfan loopt het water me al in de mond! Enne ....leuk dat boerenbont.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me heerlijk, wij houden van soep en deze is naar onze smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ook echte soep liefhebbers gemaakt met verse ingrediënten.Dus je begrijpt dat ik jou soepje binnenkort ga maken.
    En ik weet dat bij EkoPlaza gekookte kastanjes vacuüm verpakt verkocht worden,herkomst Frankrijk.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een verrukkelijk soepje Mieke, en ook heel gezond, knolselderij gebruik ik regelmatig maar de kastanjes ben ik hier in het noorden ook nog nooit tegen gekomen. ga toch eens op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lijkt me heerlijk. Grote complimenten voor de fotoreportage deze keer, ziet er zo smaakvol uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij zijn ook gek op een (maaltijd) soep van lekkere verse ingrediënten. Op zoek naar de kastanjes dus, is in Frankrijk geen probleem, maar daar zijn we nu even niet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijkt me echt heerlijk, ik zou alleen niet weten waar ik hier kastanjes kan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit ziet heerlijk uit. Maar ik heb nooit van gehoord. Makkelijk recept om te maken. Lekker gesmaakt. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oooo, dat klinkt allemaal superlekker zeg! Ik bewaar deze weer. Deze tijd van het jaar zijn de kastanjes denk ik ook wel weer in de supermarkt te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ben dol op soep. Klinkt heel lekker!
    Ik heb nog nooit kastanjes gegeten. Ik ga er eens naar op zoek. Leuk om eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen