vrijdag 10 november 2023

RECEPT VAN DE MAAND: ZUURKOOL

We hebben al twee keer iets van RvdM gegeten. Salade van Sylvia en plaattaart van Dini
Allebei erg lekker.

Deze keer het recept van zuurkool. Hoewel ik denk dat de meesten van jullie wel weten hoe je zuurkool klaarmaakt, laat ik het toch zien. 
Wij zijn namelijk gek op zuurkool, en veel klanten van onze groentenman ook, want er gaat een ton per week doorheen.
Zo’n ton hè. Geen 1000 kilo!





















Foto van internet.

We eten het op allerlei manieren: met rookworst en spekjes. Met zalm en gebakken aardappelen, maar ook vegetarisch met bonen en paprika.
Ooit waren we in de Elzas en at Jeroen zuurkool als lunch én ‘s avonds ook nog eens. 
Voor nu is het de gewone zuurkool met rookworst en spekjes.

Nodig:
1 pond zuurkool. Wij vinden de verse het lekkerst.
1 pond aardappelen
Rookworst
Spekjes
Eventueel een fles witte wijn

Kook de aardappelen met de zuurkool erop.
Verwarm de rookworst en bak de spekjes.
Aardappelen en zuurkool stampen en met worst en spekjes erbij opdienen.
En dan lekker eten! 
Ik vind het erg lastig om een mooie foto te maken, maar deze is wel duidelijk. De zuurkool is wat geel en dat klopt. Ik had nog een restje “gouden zuurkool” in een potje en dat deed ik erbij.





















Blijft er iets over? In de vriezer kan je het goed bewaren en dan lekker opbakken, o het water loopt me in de mond.
Eet smakelijk!

26 opmerkingen:

  1. Heerlijk zuurkool! En wat “mooi Hollands” opgediend met die Delftsblauwe tinten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter houdt wel van zuurkool, zelf lust ik het wel maar ben ik geen grote fan. Doe je er ook nog kruiden bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, wij eten vaak zuurkool. Nog een maandje wachten, dan krijg je van mij ook nog een recept. Groet, Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker zuurkool met spekjes en rookworst!
    Maak het nog wel voor mijn man op die manier,zelf verdraag ik niets meer wat gerookt is,helaas.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig opgediend in Delfts Blauw! Ik hou alleen niet van zuurkool, terwijl het zo gezond is. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haal de zuurkool ook bij de groenteman op de markt. Het ziet er heerlijk uit en dat laatste stukje over opbakken - krijg ik gewoon trek van!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn er ook dol op en eten het bijna altijd op de manier die jij hier beschrijft. Vegetarisch of met zalm heb ik nog nooit geprobeerd. Wel met appel en rozijnen in een ovenschotel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zuurkool eet ik ook graag, en ik koop zelfs vaak de biologische versie, omdat zuurkool zelfs biologisch heel betaalbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij vinden zuurkool ook lekker, jammie
    Na het eten kunnen de borden zo weer de kast in, zo goed zijn onze borden leeg ;) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, heerlijk, zuurkool! Als ik in Frankrijk choucroute op de menukaart zie staan, dan kies ik dat ook altijd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben dol op zuurkool en varieer er ook vaak mee, maar met spekjes en rookworst blijft favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, zo maak ik het ook altijd voor mijn echtgenoot. Zelf ben ik er geen fan van. De overgebleven porties gaan dus gewoon in de vriezer voor een andere keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan niet tegen gefermenteerd voedsel dus er komt hier geen zuurkool op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben geen fan van zuurkool, maar eet het wel.
    Krijg ik in elk geval geen scheurbuik zeg ik dan als grap ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb weer even heerlijk bijgelezen op je blog. Ik ben ook weer meer met recepten bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh heerlijk. En dan de volgende dag opgebakken, met een beetje bruin korstje. Mmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een zuurkoolschotel is heerlijk en op allerlei manieren
    klaar te maken. Het ziet er heerlijke uit Mieke, en al helemaal
    met dit weertype eet het nog lekkerder!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk! Verse zuurkool vinden wij ook het lekkerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lang niet gegeten, goed dat je me weer eens op het idee brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lekker bordje hoor! Wij eten het ook graag, maar dan met zuurkoolspek dat ik meekook met de kool. Maar hee, je maakt álles met spekjes lekkerder, toch? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk toch, en echt winters zo’n gerecht!

    BeantwoordenVerwijderen