vrijdag 22 september 2023

OPENLUCHTMUSEUM


Zo, deze vakantie zit er op. De caravan is weer keurig opgeruimd en schoongemaakt en staat inmiddels in de stalling.
Maar jullie hebben nog het laatste bericht te goed.
's Maandags gingen we naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Daar waren we 45 jaar geleden ook. Hoog tijd dus om nog eens heen te gaan. 
En met de museumkaart gratis entree. 
Het was de hele dag stralend weer. Regenjas en paraplu waren niet nodig. 
Wat een leuk museum. Er is echt van alles te zien. Ik vond De Chinees het leukst omdat dat goed herkenbaar was. Wie is er niet geweest? Helaas heb ik daar geen foto's gemaakt. 
Hierbij wat foto's. Er was heel blauw, dus hier een serie blauwe foto's. 





 


























Wat woonden en leefden veel  mensen toch klein en slecht. Ik werd er gewoon emotioneel van, zoveel ellende. Wat mogen we blij zijn dat het tegenwoordig een stuk beter is. 

Nu gaan we weer over naar de orde van de dag. 

21 opmerkingen:

  1. Ik krijg helemaal zin om er ook weer eens naar toe te gaan door de mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de liefhebber van blauw is het daar extra leuk. Ik heb er genoten van alle herinneringen die voorbij kwamen.
    Jij reageerde ook op het blog uit 2019 https://ferrara-victoriene.blogspot.com/2019/05/jeugdsentiment.html#comment-form

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat jullie daar geweest zijn.
    Heel lang geleden was ik daar ook. Heb zo genoten.
    Die kleine huisjes met bedstede, ja het is behelpen, maar we hebben nu weer tiny houses, dus weer een beetje terug naar voeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuk museum…Inderdaad waren de leefomstandigheden vroeger vaak heel, slecht! Wat hebben wij het dan goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, een blauwe serie! Niet voor te stellen hoe mensen toen leefden. Nou ja, wel voor te stellen in het Openluchtmuseum dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blauw houdt de vliegen weg dachten ze vroeger.
    Ik weet niet of het echt werkt.
    Maar in Staphorst zie je bij veel huizen nog dat de onderste rand blauw geverfd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, wij zijn ook van plan er eens heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben er diverse keren geweest. Vorige maand vertelde een nicht dat ze er geweest waren. Ik kreeg toen en nu na jouw blog ook weer zin om te gaan. Mooi al die blauwe details. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo zie je dat niet alle kleuren blauw hetzelfde zijn. Een bezoekje meer dan waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hoor al die kleuren blauw die jij koos voor op de foto.
    Ben er dol op en dat had jij al snel door toen je mijn blog bezocht.
    Dat kobaltblauw van boerderij heeft een grote aantrekkingskracht en ik las ergens dat het in die tijd de kleur was voor de welgestelden.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je naar museum bent gegaan. Deze museum is wel interessant om te kijken. Vroeger wonen zeker klein. En veel blauw kleur te zien. Je vakantie zit weer op. Gauw gegaan allemaal. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fraaie serie. Ik vind het ook enorm leuk om te kijken hoe mensen vroeger woonden en werkten. Kijk je wel eens naar Binnenste Buiten? Daar was vrijdagavond een mevrouw te zien die nog woonde zoals meer dan honderd jaar geleden. En ze was ook nog eens heel tevreden met de primitieve omstandigheden. Heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blauw, écht wat voor jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, vooral al dat blauw. Toen de kinderen klein waren zijn we er regelmatig geweest en een paar jaar geleden ook nog eens en toen waren de kleinkinderen er inmiddels ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja het is prachtig daar, en je hebt een mooie blauwe serie foto's kunnen maken Mieke. Zo'n bedstee was dolle pret hoor vroeger, en zelfs nu zou ik daar nog wel in willen slapen lijkt me heel knus. Alleen moeten ze wel wat langer zijn, vroeger sliepen de mensen halfzittend want ze dachten dat die houding gezonder was, en de mensen waren natuurlijk ook een stuk kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lang geleden dat ik daar was... Vroeger gingen we wel eens met de jongens, en ook met schoolreisje. Ik vind het leuk om het weer een beetje terug te zien via jouw foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijke plaatjes van een prachtig museum. Lang geleden de laatste keer dat ik er was. Maar weer eens gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het openluchtmuseum blijft de moeite waard, al ben ik er zeker vijf keer geweest. Er is trouwens ook het nodige veranderd de laatste jaren, alleen daarom zou ik iedereen die er belangstelling voor heeft aanraden om een keer te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen