dinsdag 22 augustus 2023

KAARTEN

Als we op vakantie zijn spelen we vaak een potje kaart. 
Meestal duizenden, een kaartspel dat bijna iedereen in mijn schoonfamilie speelt. Toen mijn schoonmoeder nog leefde werd het vaak " lijf om leven " gespeeld. 
Jeroen kreeg voor zijn verjaardag een leuk doosje met twee spellen, een opschrijfboekje en twee pennen. 









Maar toen we de doosjes met kaarten openmaakten hadden we pech. 









De tekens staan maar op twee hoeken. En als je dan, zoals wij allebei, van oorsprong links bent, houd je de kaarten rechts vast. En dan zie je de tekens niet. 





















Hoe vaak we dit al niet hebben gehad. 
Gelukkig hadden ze bij Blokker wel goede kaarten. Het meisje bij de kassa snapte direct wat we bedoelden en we mochten een doosje openmaken voor we het kochten. 
En nu spelen we lekker onze spelletjes kaart. 




















Zoals het hoort, volgens de regels van oma en " met het mes op tafel", want we zijn allebei fanatiek. 
En hoera, ik won!
Zien jullie de mooie blauwe Franse tafel?
Jeroen had op de eerste camping 's avonds de tafel onder de bus gelegd omdat het zo regende. Toen we de volgende ochtend wegreden.... Dag tafel. 
Gelukkig konden we een nieuwe kopen. 

19 opmerkingen:

  1. Linkse en rechtse kaarten, ik had er nog nooit bij stilgestaan. In mijn 40jarige loopbaan als activiteitentherapeut was ik het nooit tegen gekomen dat men de kaarten niet kon zien. Waarschijnlijk omdat ik vaak hulpmiddelen gebruikte bij het kaarten. Gelukkig kun je nu met de nieuwe kaarten er weer fanatiek tegenaan.
    Wat zonde van de tafel, vergeten of gejat? Jullie hebben nu weer een mooie tafel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij reed over de tafel. En die kon daar niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag het voor me, dat met die tafel. Maar nu een blauwe, echt jullie kleur toch? Dat van de kaarten wist ik ook niet, terwijl ik ze ook rechts vasthoud. Blijkbaar altijd goede kaarten gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat spel ken ik niet, maar kaarten is leuk. Wel pech met je tafel. Zoiets had ons ook zomaar kunnen gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit bij stilgestaan dat er verschil is in kaarten. Wat zonde van de oude tafel, maar de nieuwe is mooi. Wij hebben ook een familiekaartspel: carioca. Niemand anders kent het.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit van die kaartspellen gehoord. Ik deed vroeger alleen maar "Pesten" geen idee meer hoe het ging.
    Ben niet zo van kaarten, alleen van ansichtkaarten :-)
    Je hebt handige houders te koop waar je de kaarten in hun zetten en zo je handen vrij hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Duizenden speelden we hier vroeger ook wel, ik heb me ook nooit gerealiseerd dat er kaarten zijn met maar aan een zijde een teken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat er kaarten zijn met maar op twee hoeken tekens, daar had nog nooit van gehoord. Ben meteen gaan kijken, maar bij alle kaartstokken die hier liggen, stonden de tekens op de vier hoeken. Apart dat jullie dat vaak meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat apart dat de tekens maar op twee hoeken staan, heb ik nog nooit gezien en ik ben ook links. Haha, dat met die tafel zou ons ook kunnen gebeuren, maar nu heb je wel een mooie nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze kaarten spel ken ik niet. Wij deden altijd pokeren of 21 spel. Wel apart deze kaarten spel. Nooit geweten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit wist ik ook niet, maar wel gezellig kaart spelen, toch!
    Wij speelden jokeren , en pesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O vreselijk, je tafel... Dat vergeet je nooit meer!
    Zo reden wij een keer met de pootjes nog uit van een parkeerplaats weg. En een kennis van ons had even zijn bril op het dak van de auto gelegd en reed weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, dat zijn de echte campingverhalen even je tafeltje aan gort helpen. Zo reden wij een keer het remkabeltje doormidden omdat het over de grond had gesliert. Word je ook niet blij van de Zwitserse leverancier die het wel wilde verkopen maar niet bevestigen. Klereklus!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat met die kaarten is idd niet handig. Nu kunnen jullie weer gezellig een spelletje doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig ik ben links (niet helemaal), maar draai ze blijkbaar rechts uit, want het is me nog nooit opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat frappant sat jullie dat vaker meemaken zo'n spel met maar aan 1 kant tekens. Wist ook niet dat er verschil in was. Zonde van de oude tafel want die behoorde bij de vakantie herinneringen maar deze nieuwe tafel is ook heet mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nog nooit bedacht dat sommige kaarten niet handig zijn als je ze in de rechterhand vast houdt ... in m'n gedachten ga ik nu onze eigen kaarten langs, waar staan daar de tekens? Straks even kijken. Ik ben nu benieuwd ;-)
    Wat een pech met de tafel. Oeps! Wel heel mooi deze nieuwe in het blauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Even bijgelezen hier. Heerlijke vakantie hebben jullie gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weet je wat je met dat andere spel kaarten kunt doen...? ;P

    BeantwoordenVerwijderen