vrijdag 30 juni 2023

GOUDA

Een tijdje geleden las ik bij Marthy en Bertie ( en misschien nog wel bij andere bloggers) over de tentoonstelling Hoge Luchten in Gouda.
We hebben sinds kort een museumjaarkaart, dus als ik lees over een mooie tentoonstelling, dan is het leuk om erheen te gaan. Tenslotte is zo’n kaart er niet om niet te gebruiken.
Dinsdag gingen we dan op pad. We konden de auto vlakbij het centrum kwijt en gingen eerst op zoek naar koffie met iets lekkers.
Gelukt :





















De naam van deze bakker sprak me wel aan in die hitte.
Via een leuke route kwamen we bij het museum.






















Het museum leek klein, maar dat was echt niet zo.
Eerst kom je bij de schilderijen uit huiskerken die vroeger in Gouda waren.
Dit schilderij was prachtig. Ik houd wel van die grote werken in kerken.





















Daarna naar de Hoge Luchten.
Dit schilderij vond ik mooi. Geschilderd door George Hendrik Breitner.
De toren van Gorkum. ca.1900





















Hendrik Keun. Gezicht op de Herengracht. 1774. Je raakt niet uitgekeken. Prachtig! Zie je de vrouw met knalroze rok linksonder? Mooi hè. 
















Balthasar van der Veen. Gezicht op de stad Haarlem over het Spaarne bij de Eendjespoort. ca. 1655
Als half Haarlemse vond ik een Haarlems schilderij natuurlijk mooi.


















Aan het eind van het museum nog een leuke afdeling over allerlei echte Goudse voorwerpen. 
Toen we buiten een rondje liepen kwamen we langs de Sint-Jan, de langste kerk van Nederland.
Daar konden we ook met onze kaart naar binnen.
Wat een prachtige glas in loodramen hebben ze daar.

























En overal de prachtigste grafstenen.





















Het was een leuke dag en we hebben goed geprofiteerd van onze museumkaart. 

22 opmerkingen:

  1. Dat is een goed idee, een museumjaarkaart! Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, nou heb ik toch driekwart van mij leven om en in Haarlem gewoond en best veel van de geschiedenis gelezen, maar de eentjespoort heb ik nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh lees dat ie ook wel.Leidsepoort werd genoemd, dat zegt me iets meer.

      Verwijderen
  3. Fijn om een museum te bezoeken met die hitte, er was veel moois te zien. Gr., Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou dat was een geslaagd dagje uit, veel mooie dingen gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gouda, oh... dat was vroeger mijn stad!
    Wat een prachtige collectie schilderijen heb je bekeken. En de Sint Jan is mooi hè... Ik ben er heel vaak geweest vroeger, we hebben er zelfs met koor gezongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh gelukkig je zag ook de Goudse Glazen in de prachtige kerk. Mooie stad. Ik was er vaker, de laatste keer met medeblogger Rietzepietz.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh gelukkig je zag ook de Goudse Glazen in de prachtige kerk. Mooie stad. Ik was er vaker, de laatste keer met medeblogger Rietzepietz.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zullen jullie genoten hebben van al dat moois Mieke.
    De museumkaart heeft zijn geld wel opgebracht denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is zeker een fijn bezit , een museumkaart!
    Geniet ervan zoveel je kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij gebruiken de kaart op dit moment te weinig, maar halen het bedrag er zeker wel uit. Jullie hebben er een mooie dag van gemaakt. Heerlijk genieten zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne dag beschrijf je hier. Fijn dat we (achteraf) mee mogen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fijn uitstapje. Genoten van de mooie foto’s. Gouda staat ook nog op mijn lijstje. Fijn weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat fijn als je bij anderen leuke ideeën op doet.
    Prachtig die glas in lood ramen. Ze zijn moeilijk te fotograferen, maar het is je toch heel goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi hè, ons Gouda. Ja, die Goudsche ramen zijn prachtig, ik ga er regelmatig naar kijken, zo kunstig. Jullie zochten de beste bakker van Gouda uit voor jullie koffie met gebak, super daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie stad is Gouda, heerlijk om zo een dag te genieten van al dat moois.
    Liefs van Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk dat jullie daar bent geweest. Museum is zeker prachtig schilderijen om te zien. Loodramen is zeker heel indrukwekkend te zien.Deze kerk is zeker heel groot van binnen. Lekker gebakje erbij. Leuke foto's. Fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn hè die museumkaart, wij maken er ook al jaren gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een fijne dag zo.
    Eentje met een lekker begin en veel moois gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig Mieke! Wat een leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen