dinsdag 3 november 2020

WATERTOREN

Bij Toos lees ik regelmatig over haar tochtjes naar watertorens. In IJmuiden, waar ik ben geboren en opgroeide, staan er twee. Eentje bij de havens, en eentje aan het eind van de straat waar ik tot mijn zesde woonde.
Een paar jaar geleden kreeg ik van iemand een borduurwerkje van die toren. Ik viste hem uit de handwerkmand, deed hem in een lijstje uit Nieuw-Zeeland en vind het een leuk souvenirtje uit mijn jeugd.











































Onlangs ging ik met Jeroen een dagje naar IJmuiden, want ik wilde de torens weer eens in het echt zien.
Deze staat aan het eind van de J.P. Coenstraat waar ik mijn eerste jaren woonde.
Wat kun je er nu mooi naar toe lopen. Dat kon vroeger echt niet.
 




















Ik moest even zoeken om hem net als in het handwerkje te krijgen. 
Mijn vader werkte vroeger bij de Hoogovens en had zulke goede ogen dat hij vanaf zijn werk kon zien hoe laat het was. En dat is een flinke afstand, want het Noordzeekanaal lag ertussen.
Tegenwoordig zijn er appartementen in, lijkt me leuk om eens van bovenaf naar buiten te kijken, wat zal je dan ver kunnen kijken.

De andere toren staat bij de haven. Hier werd hard gewerkt, zie dit linkje.





















Het was een heerlijk dagje uit. Toos, bedankt voor de inspiratie!
P.S. van Bertie kreeg ik de tip voor goedkope postzegels: Postzegelsmetkorting. Scheelt een hoop geld.

26 opmerkingen:

  1. Wat leuk, die geborduurde watertoren en de echte. Watertorens zijn hot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mieke,

    geweldig...
    De watertoren in IJmuiden.
    We waren er vorige week nog: visje halen.
    Ik houd van de haven en de bedrijvigheid...

    Leuk voor jou, die herinnering!

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke geborduurde herinnering! Altijd indrukwekkende bouwsels, watertorens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was zeker een leuk uitje en een mooi borduurtje! Mooie herinnering aan je jeugd! Ik kijk ook regelmatig op de blog van Toos naar de watertorens .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. piep leuk werkje en dito uitstap, heerlijk die herinneringen.
    fijne week knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig die appartementen in de torens, ga je nu verhuizen? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk Mieke, dat je ze weer in het echt hebt gezien.
    Ik ken de watertorens eigenlijk niet echt, alhoewel ik regelmatig in IJmuiden en bij de hoogovens ben geweest. Man woonde in Beverwijk toen ik hem leerde kennen, we gingen vaak naar het strand in Wijk aan Zee en zagen dan de hoogovens. Ik heb zelfs eens een rondleiding daar gehad van een vriend van ons die er werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik kan me voorstellen dat het erg leuk was om deze watertoren weer in het echt te zien! Wat een prachtig borduurwerk overigens...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige watertoren en borduurwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gek is dat vroeger besteedde ik echt geen aandacht aan een watertoren, maar als je goed kijkt zijn ze vaak zo mooi gebouwd.
    Leuk als je daarin kunt wonen. Hier is er ook eentje waar helemaal bovenin een restaurant is gevestigd, dan kan je van het mooie uitzicht genieten.
    Jammer genoeg nu even niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk Mieke een borduurwerkje van “je eigen” watertoren. Het is ook wel een hele mooie.
    Hij staat ook op ons lijstje, maar we moeten er nog wel een fietsroute bij maken.
    We gaan er zeker naar toe, al zal het nog wel even duren.
    Eerst moet de horeca weer open zijn en dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je moet onderhand wel een wand hebben van alle herinneringen. Leuk om naar aanleiding van een borduurt en blog weer eens naar de echte te gaan. Leuk dagje uit. Groet, Dientj

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk te lezen dat je herinneringen ophaalt en je borduurwerk kunt vergelijken. Een paar jaar geleden heb ik nog voor het huis van de ouders van mijn Moeder gestaan om herinneringen op te halen van die ene logeerpartij die ik gehad heb 6 jaar oud en heel veel heimwee. Het adres kan ik nog dromen Genestetlaan 34. Gek he ben ik al zo oud maar dat vergeet ik nooit.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beide torens zijn mooi maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de eerste, jouw toren. Wat is die apart van bouw, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een mooie herinnering uit je jeugd dat mooie borduurwerkje.
    Leuk dat jullie deze watertorens weer eens zijn gaan opzoeken,
    mooie torens zijn en leuk alle informatie links die je erbij geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die eerste toren is echt een topper. Fraai hoor. Je zal er wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk! En nu zelf de andere borduren?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke herinnering aan je geboorteplaats!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie tastbare herinnering zo!
    Leuk dat je in een foto hetzelfde als op het borduurwerkje wist te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk verhaal Mieke. Kun je gebruiken voor jouw levensgeschiedenis.
    En maak je nog meer foto's van de plekken waar je vroeger kwam.
    Denk er maar eens over. Je krijgt van zelf inspiratie om er een leuk boek van te maken.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bekend gezicht, als met pont oversteek om naar mijn werk te gaan kijk ik altijd even die kant op.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om de watertoren hier te zien. Het park rondom de watertoren is mooi om te lopen.
    De watertoren in de haven is nu aan de buitenkant klaar.
    Je vader had inderdaad goede ogen als hij het op zo afstand de klok kon zien. Kon hij ook de klok van het gemeentehuis zien of was dat iets te ver?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ken ze van Oldenzaal en Tiel. Prachtige gebouwen. Je zal er maar in wonen. (Hoewel denk ik ook wel lastig inrichten zo in het rond.) Maar wel prachtig thuiskomen elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Die zijn vet gaaf. Ik heb juist een vuurtoren geupload op mijn pagina. Ik ben dol op torens. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen