vrijdag 26 juli 2019

DEKSELS BORDUREN 2

Knip een lapje borduurstof ong. 2 cm. groter dan het deksel. Beter iets te groot dan te klein. Ik knip gewoon vierkante lapjes. Voor een jampotdeksel is een lapje van 13x13 voldoende.
Zoek een patroon en zoek dan het midden van het lapje. Hier maak je de eerste steek, de middelste van het patroon
Een hele handige truc voor aanhechten is: doe de draad dubbel, zodat je aan één kant twee draadjes hebt en aan de andere kant zit de draad dubbel. Maak een half kruisje, doe de naald door de lus en je hebt een keurige aanhechting.
 
Ik ga deze keer proberen om de kruisjes allemaal dezelfde kant op te laten gaan. Daarom heb ik een kruisje bovenaan gezet. Doordat het een rond patroontje is, draai je de stof en staan de kruisjes alle kanten op. Niet netjes, niemand die het ziet, maar ik wil het toch proberen.
En voor meer patroontjes kun je vast op internet terecht.
Zo, nu kunnen jullie in ieder geval beginnen.
Volgende keer laat ik zien, hoe je de stof op het deksel bevestigt. Nu eerst een groot glas limonade!

12 opmerkingen:

  1. Ik kijk uit naar de volgende post, want ik ben heel benieuwd hoe je ze op de deksel krijgt. Mooi en leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er leuk uit. Rode draad en grijs linnen doen het altijd goed.
    Groeten.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig leuk deze tutorial. Ik kijk uit naar je volgende blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn tante was handwerkjuf op mijn school en o wee als je de kruisjes niet allemaal dezelfde kant op liet gaan! Daar heb ik me altijd aan gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die truc van aanhechten leerde ik al heel vroeg van mijn moeder en afhechten moest ook altijd heel fijntjes gebeuren, geen los eindje mocht zichtbaar zijn aan de voorkant. Alle kruisjes in dezelfde richting hoorde ook tot die lessen. Inspirerend blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed uitgelegd Mieke. Eigenlijk is dit ook wel een handig formaat om mee op vakantie te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lang geleden dat ik borduurde... toch maar weer eens gaan doen, want dit ziet er zo leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige tutorial heb je geschreven Mieke, dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie tutorial! Ik krijg ook zin om aan de slag te gaan ... ;-). Maar ... ik zie ook andere mogelijkheden met lapjes op deksels. Dus ik zie uit naar je volgende blogpost over deksels borduren! Bedankt alvast.
    Jouw borduurwerkje ziet er heel netjes uit.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel duidelijk de uitleg van het aanhechten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je doet er veel mensen een plezier mee met deze tutorial. Leuk hoor!🤗

    BeantwoordenVerwijderen