woensdag 18 augustus 2021

OP REIS MET MIJN BROER

Ik twijfelde even of de reis met mijn broer leuk zou zijn voor mijn blog.
Maar wat hebben jullie toch steeds leuk gereageerd. En heel veel vragen gesteld.
Nu zal ik de vragen beantwoorden.

- Was het eng? Nee, niet eng, maar wel spannend.
- De wissel van breedspoor naar smalspoor en omgekeerd. Mijn broer wist dat dit zou gebeuren, ik wist niet eens dat het bestond.
We moesten echt in de wagon blijven, daar werd streng op gecontroleerd. 
- Het sanitair was echt vreselijk. Ik heb nog gedacht om wat foto's te plaatsen, maar dat vind ik niet correct. Er werd echt wel gewerkt om alles netjes te houden. Maar met weinig mankracht en de grote armoede, is het natuurlijk heel moeilijk om alles te onderhouden. Niemand wil naar zo’ w.c. of onder de douche, ook de mensen daar niet.
- De grenswachten waren echt vreselijk. We hadden al snel door, dat hoe platter de pet die ze droegen, hoe hoger de rang. En hoe onbeschofter men werd. En geloof me, we hebben ons keurig gedragen, maar soms was het moeilijk om je fatsoen te houden.
Maar onze humor en het plezier in de reis, maakten het allemaal toch goed te doen.
- De route: we hadden van te voren geen route bedacht. We wisten wel dat we naar Moldavië wilden, verder hebben we alles aan het toeval overgelaten. Gelukkig is mijn broer heel bereisd en handig met spoorboekjes.
- Transnistrië: daar wilde mijn broer graag heen, en het was echt de moeite waard. Ook daar vreselijke armoede, maar hier waren de mensen heel onvriendelijk.
- Mijn korte haar viel veel mensen op. Staat zeker leuk, maar ik was daar 13 jaar jonger en een paar kilo’s lichter. Het staat me nu echt niet meer.
- Ik wilde in Kiev voor het thuisfront iconen kopen. Om voor ieder (schoon) kind een passende te kopen, heb ik me erg uit moeten sloven. Maar met goede wil van de verkoopster en mijn goede Hints uitleg, is dat gelukt. Helaas waren ze van slechte kwaliteit en was er na een jaar niet veel meer van over.

Zou ik nog eens zo'n reis willen doen?
Nee, ik ben hier nu wel een beetje te oud voor (haha), maar de situatie in deze landen is echt nog meer verslechterd. En ik weet nu wat er mis had kunnen gaan en daar ga ik me niet meer aan wagen.
Gelukkig is het contact met mijn broer goed, en gaan we nog heel vaak samen op pad. Maar nu gewoon met de auto, en binnen Nederland. Zoals hier, naar Castricum. 







16 opmerkingen:

  1. Ik heb echt genoten van je verslag! Zo'n bijzondere reis! Jammer van de iconen, daar was ik erg benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het was echt leuk om te lezen. En wat bof jij met je broer! Hij trouwens vast en zeker ook met jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor deze mooie reis in woorden en foto's. Ik snap wel dat je dat nu niet meer gaat doen. En gelukkig is Nederland ook prachtig, alleen misschien iets minder avontuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie zijn wat ouder geworden, maar kunnen nog fijn samen op pad.
    Jammer dat mensen soms zo onvriendelijk kunnen zijn. Toeristen zijn misschien soms wel erg vervelend maar ze brengen ook geld in het laadje.
    Lijkt me moeilijk om al die armoede te zien, je bent daar dan toch een beetje als een rijke toerist die een heel ander leven heeft thuis.
    Was leuk om jullie reis te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een kanjer van een broer, fijn dat jullie nog steeds zo'n goed contact hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan me voorstellen hoor Mieke dat jullie niet nog eens zoiets
    gaan ondernemen, maar prachtig dat jullie het gedaan hebben.
    Al di mooie herinneringen pakt niemand je af. Wat fijn dat
    je zo'n geweldig contact met je broer hebt en jullie regelmatig
    van alles ondernemen. Ook dit is een heel leuke foto van
    jullie beide.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er goed aan gedaan om dit verhaal te vertellen! Ik heb het met veel belangstelling gelezen en ervan genoten.
    Leuk dat je nu alle vragen beantwoordt!
    Nog even een kijkje achter de schermen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was een prachtig verhaal. Een heel avontuur. Misschien moet je ook wel jong zijn en nog niet overal Beren op de weg zien om zoiets te ondernemen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, om zo’n bijzondere reis met je broer te maken, en vooral bijzonder jullie goede band!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dus dit was een reis van jaren geleden? Dat had ik niet eens door. Dan heb ik vast niet helemaal goed gelezen...
    Het was in elk geval heel indrukwekkend om te mogen volgen op deze manier. Ik zou het niet durven.
    Ik wens jullie samen nog heel veel gezellige uitstapjes toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het was geweldig om over jullie gezamenlijke reis te lezen en mee te leven met jullie avonturen. Dat was écht nog de tijd van het Ijzeren Gordijn, zo voelt het aan. Goed idee om het met de trein te doen, je broer had het goed geregeld. Prachtige herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat je in deze blog vragen beantwoordt.
    Het was net een spannend boek om te lezen.
    Fijn dat jullie nog steeds samen op pad gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat je de vele vragen nog beantwoord. Ik vond het ook erg leuk en interessant om jullie reis te volgen. Fijn dat jullie nog steeds uitjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat was een heel avontuur, erg leuk om het verslag te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was erg leuk om te lezen en goed om te horen dat je nog steeds met je broer op pad gaat.
    Met de auto lees ik, maar ga je met zo’n treinliefhebber ook nog wel eens met dit openbaar vervoermiddel ?

    BeantwoordenVerwijderen