donderdag 5 augustus 2021

OP REIS MET MIJN BROER dinsdag en woensdag

Na een goede nacht sta ik vroeg op. Vóór het ontbijt loop ik even een rondje buiten. Wat is het toch geweldig om hier te zijn.
Om 8.45 staat onze chauffeur klaar. 
Hij stelt zich voor als Alex en is met zijn privé auto, omdat taxi's de grens met Transnistrië niet over mogen.
Ooit was hij in Nederland voor een volksdansbijeenkomst. Daarom stelt hij voor dat we doen alsof we elkaar daar van kennen, dat geeft wat minder problemen bij de grens. 
Dankzij Alex gaan we redelijk snel de grens over en zijn we in Transnistrië. 
Kijk dit jochie eens trots met zijn FC Sheriff shirtje voor het immense voetbalstadion staan.
We vinden het geweldig, maar het thuisfront is iets minder enthousiast, want er geldt een negatief reisadvies voor het land.
Gelukkig weten wij dat niet en nemen we eerst maar eens koffie met wat lekkers.
En dan hebben we een uur om Tiraspol te bekijken.
















Armoe troef. We vinden de mensen heel onvriendelijk. Dat is in Moldavië echt niet zo.
We kopen een fles wodka, een pakje sigaretten en thee. Helaas wordt de thee bij de grens van me afgenomen. Een grenswacht ziet het en pakt het af. Gelukkig wordt er niet verder gezocht, want we hebben allebei onze fototoestellen en telefoon mee. 
Hierna terug naar Moldavië.
We rijden langs een prachtige kerk:

















Pakken nog even een terrasje en dan weer richting trein, want we vertrekken naar Kiev.
We boffen niet, want onze coupé is naast de w.c. en die stinkt!!
Midden in de nacht worden we wakker van getik. Er blijkt een mevrouw op de w.c. te zitten die er niet meer uit kan, want de deurklink is afgebroken.
We vinden het landschap prachtig, maar o, wat een onvriendelijke grenswachten onderweg, veel machtsvertoon en arrogantie.
Na weer een mooie treinreis komen we in Kiev aan. 
















Tickets voor Warschau regelen en dan met de taxi naar het hotel.
We hebben een prachtig hotel, schoon, mooi sanitair, schone bedden, heerlijk.
Dan nog even Kiev in voor wat boodschappen en daarna eten we in het hotel. 
Voor ik in bed lig, slaap ik al. Heerlijk.

dinsdag : met de auto van Chisinau naar Transnistrië

dinsdag: Chisinau 29-7 19.30  Kiev: 30-7 13.30. Helaas kan ik op Google geen treinreis vinden, dan maar een kaart met een autoreis.



13 opmerkingen:

  1. Ja, ik begrijp je gevoelens wel t.a.v. Moldavië... Mooi is dat.
    Maar wat een reis met je broer! Je bent echt avontuurlijk aangelegd hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoer om dat alles maar te ondernemen met je ook al zo stoere broer. Zou je dat nu (jaren later) nog aandurven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een reis, Mieke. Ik moest even googlen op Transnistrië, het zei me niets. Maar ja, al die landen daar, er is veel veranderd sinds de SovjetUnie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je dat allemaal gedurfd hebt. Misschien dat het toen nog wel kon. Blijft een heel avontuur, snap dat de familie bepaalde dingen niet fijn vonden. Maar al met al heb je al veel gezien, waar je misschien nooit meer zou komen. Op naar de rest van het verhaal. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles te weten maakt niet gelukkig ... maar goed toch anders hadden jullie die reis misschien wel aangepast. Petje af hoor, zo makkelijk is reizen niet in dat soort landen. En die thee, daar heeft de (arme) grenswacht thuis vast van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een avontuur. Weet niet of ik dit allemaal zou durven.
    Zo spannend bij de grens. Jammer van de thee, maar gelukkig hoeven jullie verder niets af te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie zijn echt een ondernemende familie hoor Mieke, best wel spannend
    allemaal in dit soort landen. Ach die arme mevrouw op het toilet,
    hoop dat ze daar niet te lang heeft moeten wachten tot ze bevrijd werd.
    PRACHTIGE kerk is het en een heel leuke foto van jou op het terras.
    met spanning wacht i op het vervolg.......

    Uhhhh hebben jullie het huis al verkocht???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Best spannend! Ik weet niet of ik met zo'n gerust gevoel op reis zou zijn. Jammer dat jullie maar een uur hadden voor Tiraspol.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel avontuurlijke treinreis! Spannend soms....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pff Mieke, wat een reis !
    Wat een mooi kortgeknipt koppie heb je daar, staat je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Transnistrie, ik heb er nog nooit van gehoord. Maar eens even googelen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik had nog nooit van dit land gehoord. Dat hele gebied daar is voor ons Nederlanders trouwens onbekend gebied. Zo leuk te lezen over jullie reis.

    BeantwoordenVerwijderen