vrijdag 7 augustus 2020

QUILT VOOR JUSTIN

Ik ben blij dat ik het even wat rustig aan doe in blogland. Geeft me tijd en energie en zin om verder te gaan met de quilt voor Justin.
Vorige keer schreef ik over het doorrijgen en daar kreeg ik vragen over. Hier in het kort de uitleg:
Als je een quilt maakt, heb je een patroon of je maakt zelf een patroon. Je zoekt er stof bij en gaat aan de slag.
Als de bovenkant, de top, klaar is, maak je de achterkant en zoek je vulling. Ik koop die meestal bij Elly Prins, maar iedere quiltwinkel verkoopt dit.
Daarna komt het sandwichen, oftewel doorrijgen. Om te zorgen dat de drie lagen goed op elkaar komen, wordt de quilt dus doorgeregen met rijggaren. Om het goed te doen, en zeker bij een grote quilt, doe ik dit met een regelmaat van ongeveer 10 cm. tussen de rijen. En bij deze quilt waren dat dus zo'n 400 rijen. 
Maar dan kun je met een gerust hart gaan doorquilten ( doorstikken).
Ik heb dat hier met de machine gedaan, maar het kan ook heel goed met de hand.
Afijn, ik heb de quilt nu een keer doorgestikt. Alle blokken zijn diagonaal met geel garen doorgestikt.

Het is bijna niet te zien, volgende keer hoop ik hem ook langs de andere kant doorgequilt te hebben en kan er een rand omheen.


18 opmerkingen:

  1. Ja, zo gaat dat. Dat doorrijgen vinden de meeste quilters niet zo leuk om te doen.
    Je hebt er veel ruimte voor nodig, en op je knieƫn op de grond is geen pretje.
    Maar daarna begin het echte quiltwerk, zelf doe ik dat altijd met de hand, dat duurt lang.
    Fijn dat jij nu snel opschiet met de machine.
    De quilt is zo leuk van kleur, heerlijk om daar onder te gaan liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg! En bedankt voor je uitleg! Heb net een stapel boeken uit de bieb gehaald omdat quilten me zo leuk lijkt om te doen! Maar jou blog vat het even snel samen voor me! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Mieke,

    wat een prachtig werk!!
    En ik snap nu hoe het werkt.
    Ik ben bang, dat ik er niet genoeg geduld voor zou hebben...

    Maar jij!
    Jij zeker en vast wel..
    het wordt echt heel mooi en ik denk dat Justin er super blij mee zal zijn!!

    Groetjes, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook nog een top liggen van 25 jaar geleden, een sampler. Misschien moet ik die ook met de machine doorstikken, want het is eigenlijk zonde dat het alleen in de kast ligt. Wie weet....
    Leuk dat je voor elk kleinkind een quilt maakt, leuke herinneringen zijn dat voor de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi wordt het.
    Komt hier de term gestikte deken vandaan? Vroeger had je zo'n loodzwaar geval in de winter op je bed. Maar zonder verwarmde slaapkamers en geen enkele vorm van isolatie was het maar wat prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er komt heel wat bij kijken voordat het een affo is. Justin krijgt een prachtig quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het rijgen is best veel werk, maar het quilten wordt er wel mooier van. Heb je met die warmte wel zin om achter de naaimachine te zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Justin gaat het prachtig vinden. Net als ik

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig geheel, Mieke. Ik vind de kleurencombinatie zo sterk! Daar ben je echt goed in...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is zeer bewerkelijk maar wat wordt die PRACHTIG!!!
    Vind de diagonale doorstiksels er heel mooi bij staan.
    Je bent er nog even zoet mee, ben benieuwd welke rand
    er omheen gaat komen. Misschien heb je dat al eens laten
    zien maar ik weet het niet meer.

    Successssssss

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij wordt echt prachtig! Leuk om de vorderingen te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. de voorbereiding kostte veel tijd, maar nu heb je er gemak van! Een mooie eenvoudige manier van quilten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie kleuren en prachtig geheel zo bij elkaar.
    Justin boft met zo'n creatieve oma!
    Ben benieuwd hoe hij verder wordt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat volg ik deze stappen graag. Het wordt zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Respect hoor Mieke, wat een werk. Maar dan heb je ook wat, hij wordt prachtig. Erg mooi die kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Top, top, top! Wat een werk! Maar het resultaat is super! Soms denk ik dat ik gewoon maar eens klein zal beginnen. Maar dan eerst maar deze hittegolf doorkomen. En dan? Wie weet. Ik hou het in ieder geval in gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo mooi! En prachtige kleurtjes en motiefjes heb je gekozen. Had een mens toch eens wat meer tijd, ik zou er meteen ook aan eentje willen beginnen want het is zo leuk om doen.

    BeantwoordenVerwijderen