maandag 3 augustus 2020

FRANS VAN ISACKER

Ik ben geen kenner van poëzie en lees het niet vaak.
Maar dit gedicht vind ik prachtig. Ik las het zeker 50 jaar geleden voor het eerst en ik vind het nog steeds heel erg mooi.

De tuinman en de dood

Een Perzisch Edelman:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: 'Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!' -

Van middag - lang reeds was hij heengespoed -
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

'Waarom,' zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
'Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?'

Glimlachend antwoordt hij: 'Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan.'


---------------------------------------------------
uit: Verzameld Werk van P.N. van Eyck (1887-1954)

De Belg Frans van Isacker schreef een prachtig verhaal met de titel: De reis naar Ispahan.
Ik wil niet verklappen waar het over gaat, misschien wil iemand het lezen. 
Maar ieder jaar als er kersen zijn, en ik heb twee kersen aan elkaar, dan denk ik aan dit boek. Want in dit verhaal staat iets over kersen.
Ik kocht het boek in Antwerpen op 18-11-1980 en heb het al zeker tien keer gelezen. En iedere keer emotioneert het me. 
Heeft iemand dit verhaal wel eens gelezen?
P.S. het is wat rustig hier want ik ben bezig met de quilt van Justin. En vanwege de vakantie passen we extra op en schiet het bloggen er een beetje bij in. 

15 opmerkingen:

  1. Nee, onbekend voor mij. Het gedicht ken ik wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rustig aan, je kunt niet alles tegelijk.
    De tuinman en de dood, zo waar. Ik was weer even terug op de MULO, daar las ik het voor het eerst, maar niet voor het laatst. Frans van Isacker ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtig gedicht, wat ik wel kende. Maar de schrijver Frans van Isacker ken ik niet ..Ik ga het eens opzoeken in de bieb ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees ook niet vaak gedichten, maar dit kende ik wel, erg mooi. Het boek ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedicht Mieke, ik kende het niet. Een boek dat je al tien heer hebt gelezen dat moet wel heel bijzonder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gedicht heb ik regelmatig gelezen. Het boek volgens mij ook, maar weet het niet zeker. Mooi, groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat boek dat ken ik niet, maar het gedicht wel. Vind het heel mooi en heb het eens overgeschreven in een zelfgemaakt gedichtenboekje waar ik de mooiste gedichtjes in schreef.
    Daar maakte ik dan zelf tekeningen bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het gedicht komt mij bekend voor maar het boek dat heb ik nog niet eerder gezien. Grappig dat de kersen een connectie hebben met het boek en jij daar steeds aan moet denken.
    Het bloggen schiet er bij in maar quilten oppassen en dan nog het warme weer ach dan gaat het allemaal iets langzamer.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het gedicht ken ik, maar het boek niet.
    Wat grappig die twee kersen aan elkaar. Ik heb twee kersen geschilderd, een mini-schilderijtje dat toevallig vandaag in mijn winkeltje te koop komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ha Mieke,

    ja... lekker rustig aan doen.
    Dat is nu ook een beetje mijn motief.
    Heerlijk...

    De Tuinman en de dood...
    Ja, dat gedicht ken ik goed.

    Maar het boekje van Frans van Isacker ken ik niet.
    Dat je het al 10 keer gelezen hebt... en elke keer als je die twee kersen ziet...
    Heel bijzonder!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet je blog er mooi fris uit in deze stijl. Misschien is dat al langer zo, maar het viel me nu ineens op. Sta ook in de vakantiestand ;-)
    Wat mooi dat je precies weet waar en wanneer je het boek kocht en de twee kersen er steeds aan herinneren. Ik ken het boek niet.
    Veel plezier met oppassen en werken aan de quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het gedicht heb ik weleens lang geleden gelezen,
    maar het boek ken ik niet. Bijzonder en mooi ook
    dat een bepaald boek je blijft treffen. Het is weer
    kersentijd op dit moment en gaat het verhaal ongetwijfeld
    weer door je hoofd.
    Succes met alle vorderingen van de quilt voor Justin,
    en geniet van de fijne oppas momenten............

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi gedicht! En inderdaad, je kunt je lot niet ontlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtig gedicht. Mijn moeder vertelde het heel lang geleden en het heeft zoveel indruk op me gemaakt dat het nog met een zekere regelmaat door mijn gedachten gaat. Ik geniet ervan als anderen het ook kennen. Hoewel de betekenis niet persé leuk is.

    BeantwoordenVerwijderen