zaterdag 15 juli 2023

NZL STERREN

Vandaag wil ik laten zien hoe je de sterren maakt. Er is geen bestaand patroon voor, wel een bepaalde werkwijze. Ik haalde het uit het boek Scrap Quilt van Katharine Guerrier.
Je begint met het snijden van vierkantjes van zeven x zeven centimeter. Ik snijd liever dan dat ik knip, maar knippen kan natuurlijk ook. Acht blokjes voor de achtergrond, en een andere kleur voor het midden.
Het is niet veel extra werk om meteen maar een heleboel vierkantjes te snijden. Dus hier liggen twintig sterren in wording. 





















Dit wordt een blauwe ster met lichte achtergrond.





















Leg op een licht vierkantje een strookje blauwe stof en naai het erop.





















Knip het witte hoekje weg.





















Dan snijd je het vierkantje op maat en naait een tweede stripje op het vierkantje.





















Snijd/ knip het weer op maat.





















Zo ziet het er dan uit. 





















Dit doe je met vier vierkantjes en dan heb je een ster. Omdat je de strookjes er willekeurig op naait, krijgt de ster verschillende punten.
















Strijken en aan elkaar naaien. Goed opletten, want voor je het weet heb je dit:
Suf hè, gewoon niet opgelet. Zoiets gebeurt me regelmatig hoor.





















En nu heb ik er elf.
Voor mij is dit een leuke techniek, want ik houd niet zo van kant en klare patronen.



16 opmerkingen:

  1. Daar ben je gewoon te creatief voor, voor kant en klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk om je proces te zien. Inclusief fout. Maar wat mooi zijn ze, alle elf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er echt ingewikkelder uit dan het blijkbaar is Mieke. Leuke techniek. Dank voor je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de uitleg, ga dit nog eens op mijn gemak bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke techniek! Ik ben benieuwd of dat ook met de hand werkt, ik gebruik nooit een naaimachine met quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig, ik heb ooit ook zulke sterren gemaakt maar dan op een heel andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben jij erg creatief om te doen. Best veel werkje aan. Het resultaat is zeker mooi geworden. Mooie kleuren Mieke. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, doe je dat zo...! Ik dacht dat je het helemaal uit zat te rekenen met bepaalde hoeken en dan een soort 'bouwtekening' maakte en alles heel precies over bracht.
    Dit is echt gaaf zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind vooral leuk dat ze verschillend van vorm zijn. En die laatste zou mij vaker dan één keer gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We tonen vandaag beide vierkantjes en wat je ermee kan doen. Die van jou zijn 0,5 cm kleiner en de uitwerking helemaal anders, maar wel heel tof. Gaat mooi worden!
    Ik wil je nog SUPER bedanken voor de drie dubbele post. Heel atent! Jaro was blij met het Donald duck kaartje . En de restjes kaarten vind ik altijd super tof!ook namens mijn kinderen en dank je wel 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk zo’n miniworkshop! Heb je niet veel stofverlies?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je het werkproces beschrijft. Ook bij deze techniek is het goed opletten, een foutje is snel gemaakt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat je laat zien hoe dat werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, ook de techniek. Klinkt wel simpeler dan het is geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat speels Mieke! Heel mooi!
    Gr. Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel duidelijk omschreven zo.
    Geeft een mooi effect zo'n ster met verschillende punten.

    BeantwoordenVerwijderen