zaterdag 4 augustus 2018

STOF VERVEN

Hoewel het er eigenlijk te warm voor was, heb ik laatst toch stof geverfd. Het begon met lappen laten weken in een sodabad en dan drogen aan het droogrek.
Ondertussen emmertjes klaargezet met daarin zakjes gevuld met verf.
De stof gaat erin en na goed doorkneden gaan de zakjes in een andere bak.
Lekker in de zon laten staan en dan maar geduldig wachten tot er gespoeld kan worden.
 
Na een paar dagen was het zover:
 
Dan nog even strijken en er liggen weer heel wat lappen klaar om verwerkt te gaan worden.
Ik had gehoopt dat de lappen wat egaler van kleur zouden zijn, maar dat is niet gelukt. Ik denk dat de verf misschien wel te oud is, ik denk dat ik het zeker al vier of vijf jaar heb.
Maar ik ben niet ontevreden: heel veel mooie kleuren.
En wat grotere blauwe lappen. Heerlijk!!
 




13 opmerkingen:

  1. Mooi, die kleuren zo bij elkaar. Benieuwd naar de verwerking

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie frisse kleuren toch? En zo'n "wolkje" erin geeft het wel iets speels. Jij kan weer vooruit!๐Ÿค—๐Ÿ˜Ž๐Ÿ‘๐Ÿผ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hรจ, zo'n voorraad lappen! Daar kan je weer heel wat moois van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch mooi geworden Mieke, beetje gewolkt. Maar ik heb een vraagje, ik heb een witte kanten jurk, vind het te wit, zit erover te denken om het te kleuren, wat zou jij mij aanraden? Wat voor verf en welke winkel?
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig en weer een mooie voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk en ambachtelijk. Werken met zelfgeverfde stof geeft toch iets extra's en je hebt gelijk een hoop kleurtjes en stofjes die mooi bij elkaar aansluiten. Handig systeem met de zakjes en altijd weer een spannend moment het uitspoelen en zien van het eindresultaat. Het gewolkte is ook wel erg leuk. Geeft het een eigen sfeer. Zou het niet komen doordat je het in zakjes verft. Dan krijg je toch dat de verf op sommige plekken minder makkelijk echt in kan trekken... Ga je ze bij elkaar gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien zijn de lappen niet egaal geworden doordat ze in een zakje zaten. Een bakje met meer ruimte zou misschien beter gaan.
    Maar ik vind het wel mooi zo, een beetje speels.
    Best heftige kleuren zijn het geworden, ben benieuwd wat je er van gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi. Nu al. Benieuwd wat het wordt....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie lappen!Net als een andere blogger schreef, denk ik dat ze wat meer ruimte nodig hadden om egaal te worden , of meer knijpen en roeren ? Wat ook tekening in de stof geeft, is zout toevoegen in het verfbad. Maar hoe dan ook ze zijn heel bruikbaar! Zelf vind ik de wolkjes erin erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooie lappen leuk toch die speelse patronen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een hele klus lijkt mij maar heel erg mooie kleuren. Het lijkt mij dubbel leuk werken met de kleuren door jou zelf geverfd.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Juist mooi, vind ik, dat het niet helemaal egaal is.
    Net als een zelfgebakken cake die nooit zo plat is als eentje uit de winkel ;-). Homemade ...
    Wat leuk om eerst zelf te verven en dan verder te verwerken. Ben benieuwd wat je gaat maken.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen