maandag 12 oktober 2020

ZWEMLES

Ons derde kleinkind, Justin, heeft zwemles. Zijn zus Elise en neef Johnny hebben al twee zwemdiploma's en daar ben ik een beetje jaloers op.
Waarom?
Toen ik op de lagere school zat, hadden wij zwemles. Ik haalde mijn eerste diploma toen ik elf was, dus een stuk ouder dan de kinderen tegenwoordig.
Ik was en ben een waterrat en wilde dolgraag door voor mijn volgende diploma. Dat kon niet via school, dus ging ik op zwemles bij de Nederlandse Zwembond.
Helaas vond men daar dat ik ook bij hen mijn eerste diploma moest halen en dus ging ik weer op voor dit diploma.
Ik heb geen idee wat mijn ouders er van vonden, ik denk nu: wat een onzin en wat een geldklopperij.
Maar ik haalde mijn diploma en nu kon ik eindelijk op voor het volgende.
Maar helaas, de badmeester had zes tenen aan iedere voet en droeg van die doorzichtige zwemschoenen, zodat ik iedere keer die enge voeten zag. Ook het duiken was een probleem, ik ging iedere keer plat op mijn buik.
Eind van het liedje was, dat ik gestopt ben, en nu in het rijke bezit ben van twee eerste zwemdiploma's.
Maar ik heb voor mijn kleinkinderen een mooi verhaal over de badmeester met twaalf tenen. 
En ik ben erg blij dat ze allemaal gewoon doorgaan voor het B-diploma.
Dit alles naar aanleiding van het stukje van Bertie over zwemles.



15 opmerkingen:

  1. Ik haalde mijn diploma ('s) met schoolzwemmen. Ik weet niet meer of ik ook B haalde, ik geloof het wel. Zal eens zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch leuk hoe herinneringen aan de oppervlakte komen door een blog. Ja zwemles. Breek me de bek niet open. En als je vroeger vergelijkt met wat de kinderen nu moeten dan vind ik het nóg knapper van ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je zo door een ander blog, weer even iets boven water haalt (haha, boven water). Ik heb ook al over mijn zwemles nagedacht. Wij hadden 's ochtends om kwart over 7 buiten zwemles in een natuurbad. Mijn moeder ging daar met ons heen, terwijl mijn vader zorgde dat de 'kleintjes' in de kleren kwamen. Om 8 uur ontbeten we met z'n allen en dan kon de school/werkdag beginnen. Later in de 2e klas hadden we schoolzwemmen, daar vond ik niets aan, want ik had diploma A al, en mocht geen andere dingen doen of leren. Daar is de lol in zwemmen een beetje bekoeld. Maar later kwam dat weer goed. Heb verder geen diploma's meer gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vroeger allerlei zwemdiploma’s gehaald, zelfs reddingzwemmen, maar ik heb zeker al 30 jaar niet gezwommen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze kleinkinderen hebben ook hun zwem diploma’s behaald, de twee jongsten zijn tot en met C gegaan. Ze wilden eerst nog verder met reddingszwemmen, maar daar is niks meer van gekomen.
    Ze zijn wel allemaal dol op zwemmen, maar ik niet, het kan mij niet bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om te lezen, Mieke. Ik ben zelf trouwens niet verteld dat ik nooit meer zwem, alleen 's zomers in zee, maar dat is niet vaak. Ik kan sinds ik een jaar of vijftien ben niet meer tegen chloor, zeer allergisch

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt wat teweeg gebracht met de blog over zwemdiploma. Ik twijfelde of ik nu 1 of 2 diploma’s had. Ik heb er maar 1. Niet via het schoolzwemmen. Maar het is een leuk verhaal over die tenen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zwemles, ja dat roept herinneringen op Zwemles was er vroeger voor ons vlak na de oorlog niet bij, en heb het nooit geleerd.
    Wel zelf later wat met vriendinnen
    Ons oudste zoon kreeg in de 6 de klas school zwemmen, en maakte dat af op het voortgezet onderwijs. De jongere kinderen waren wat eerder aan de beurt.
    Jongste ging in de eerste klas, en die mocht in de zomer van ons door zwemmen in het buitenbad, wat hier toen net was geopend was en zo had zij 3 diploma's.
    Kleinkinderen gingen net als die van jou, met 5 jaar naar zwemles, en er zijn er die veel diploma/s haalden. Ook het reddingzwemmen.
    Ja tijden hebben tijden hé Leuke post, en zo kwam dit verhaaltje zo op de mail
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toevallig heb ik op een lagere school gezeten waar ze voorstander
    waren om kinderen zo jong mogelijk de zwemdiploma's te laten halen.
    Mijn geboortejaar is 1947 en in 1955 had ik al diploma A en B al.
    En dat was voor die tijd behoorlijk jong, daarna heb ik ook nog
    reddingzwemmen gedaan maar was daar te jong voor om voor af te zwemmen.
    En dan te weten dat ik eigenlijk nooit een waterrat ben geweest.
    Vind het heel goed dat ze tegenwoordig ook op veel jongere leeftijd
    de diploma's halen. En jij hebt iets wat maar weinige zullen hebben,
    twee A diploma's, hihi Moest wel lachen om de badmeester met zijn
    12 tenen in zijn badslippers, zie het helemaal voor me.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk verhaal! Geweldig dat je kleinzooons zo snel hun zwem diploma halen! Bij onze kinderen ging het ook zo snel!
    Maar van vroeger thuis herken ik jou verhaal. Wij hadden niet eens zwemles op school.
    Dus heb ik toen ik al jaren was getrouwd mijn diploma A en B gehaald, al moet ik zeggen dat ik ook geen waterrat ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Mieke,

    fijn, dat je ondanks de zes tenen van de badmeester toch gewoon heel goed kunt zwemmen!
    En daar gaat het uiteindelijk om.
    Dat je je veilig voelt en lekker zwemmen kunt.

    Ik ben ook een echte waterrat. 2 Diploma's en toen vond ik het welletjes.
    Ik zwem heerlijk overal en heb er nog steeds enorm veel lol in.

    Je kunt het je hele leven blijven doen. Hoera!

    groetjes, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ah, maar je was wel een doorzetter! Heel veel kinderen hadden vroeger maar één diploma. En de zwemles gaat nu ook weer zò anders. Leuk om dat van je kleinkinderen te zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heel verhaal had ik getypt ... en toen ging er iets mis ... Ik waag nog een poging.
    Heerlijke blog om te lezen.
    De tenen van de badmeester zie ik zo voor mee. Daar raak je wel van afgeleid.
    Bijzonder dat je twee eerste zwemdiploma's hebt. Zuinig op zijn.
    Na mijn A en B ging ik bij de "zwemclub". Daar leerden we reddingszwemmen. Ik heb heel veel diploma's gehaald.
    Nu ben ik geen fanieke zwemmer meer. Vaak ga ik in de vakanties met de kinderen zwemmen. "Zwemonderhoud" voor hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig verhaal Mieke. Ik heb denk ik alleen A, weet het niet zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ging na het halen van mijn zwemdiploma op reddingszwemmen. Ik dook van alles uit het water, kon prima een drenkeling naar de kant brengen maar ben er uiteindelijk mee gestopt wan ik durfde niet van de hoge duikplank. Einde van mijn carrière bij de reddingsbrigade.

    BeantwoordenVerwijderen