maandag 19 maart 2018

BROER MET PENSIOEN

Onlangs ging mijn broer met pensioen. Behalve een afscheidsbijeenkomst met collega's was er ook,voor genodigden, een rondleiding door het Noord Hollands Archief .
Wij waren hiervoor uitgenodigd, en verder wat vrienden en familie. Ik was nog nooit in een archief geweest en was erg benieuwd wat ons te wachten stond.
De heer Zoodsma (directeur van NHA) deed de rondleiding ( dit is heel uitzonderlijk hoor, zo'n rondleiding, het was echt een cadeau voor mijn broer!), en het was allemaal superinteressant wat we te zien en te horen kregen. Eerst een stukje geschiedenis over de Janskerk.
Daarna naar beneden waar speciaal voor ons wat interessante spullen neergelegd waren.
Zoals dit formulier waarop iemand in de oorlog tegen Spanje bijhield hoeveel kogels er dagelijks door de Spanjaarden afgevuurd waren.

Voor mij was het mooiste een boekwerk met textiel. Dit textiel was rond 1573 gemaakt door Vlamingen als staaltje van hun kunnen op textielgebied. Na al die jaren zag het er nog schitterend uit.


Het was allemaal heel erg leuk en interessant, en mocht je meer over je stamboom willen weten en komt je familie uit Noord Holland, dan kan ik een bezoek aan dit archief zeker aanbevelen.
De dag sloten we af met een drankje.
P.S. Sylvia, bedankt voor de foto's!






13 opmerkingen:

  1. leuk zeg, bijzonder dat je die rondleiding kreeg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder! Zelf heb ik jaren geleden bij een gemeente gewerkt en keek daar mijn ogen uit als ik in het archief mocht neuzen, jammer dat maar weinig mensen weten wat er allemaal te vinden is! Ik hoop dat hij lang van zijn pensioen mag genieten! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk afscheid, en dat boek.........??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om op deze manier samen met familie afscheid te nemen van een werkbaar leven.
    Ik wens hem een heerlijke tijd toe.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel bijzonder uitje bij een bijzondere gelegenheid. Dit was genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zal best heel interessant zijn geweest. Trouwens, de laatste foto is erg mooi, je kunt goed zien dat het je broer is.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Mieke, is dat even leuk zo'n archief. Vroeger mocht je zelf kijken en nu moet je aanvragen om in te kijken. Terecht ook.
    Wij wonen tussen Doetinchem en Zutphen. Beide steden hebben een archief(ook geweest). Maar voor de genealogie is digitaal ook veel te vinden.
    Zo dacht ik al bij de naam Schabbing zou ze familie zijn van ?????

    en....mooie kleuren geworden, idee om met zeegroen en wit er leuk borduursel op te maken????We zien het wel. Groet Alice.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke Blog Mieke. Was inderdaad een bijzondere rondleiding in het archief. Wij hebben er ook erg van genoten! En de foto’s: graag gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk foto Mieke, van jou en je broer denk ik?
    langzamerhand gaat onze leeftijdsgroep met pensioen, grappig om mee te maken.
    Maar soms hebben de gepensioneerden het drukker dan de werkenden onder ons.
    Al weer terug uit Parijs? Koud he?
    liefs
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk cadeau. Ik kan me voorstellen dat het stofjesboek je volle aandacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk afscheidscadeau voor je broer maar zeker ook voor jullie. Wens hem een mooi, lang en gezond gepensioneerd leven toe.
    Ja........stofjes hè, altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een buitenkansje, zo'n rondleiding.

    BeantwoordenVerwijderen