zaterdag 15 september 2018

HAIKU OP DE VELUWE

We wilden nog een paar dagen met de caravan weg.
Omdat het niet goed gaat met mijn vader, gingen we niet al te ver weg, en daarom kozen we een camping in de bossen van Ermelo.
Helaas, de camping was goed, maar die bossen..... ik voelde me gewoon gevangen.
Gelukkig hadden we veel leeswerk mee, zoals ook een Flow met Japanse bijlage. Daar stond een stukje in over Haiku, een Japanse dichtvorm. Volgens Flow moet een haiku 17 lettergrepen hebben in drie dichtregels. Volgens het voorbeeld met 4-7-6- lettergrepen.
Ik maakte er een paar:

Eikels vallen
de hele nacht hoor ik ze
overal zachtjes vallen

Mijn caravan
klein huisje in de bossen
beschermt me tegen kou

Helikopters
vliegen in de duisternis
en ze beschermen ons
Toen ik thuis opzocht wat een haiku is, las ik dat de indeling van de lettergrepen anders moet.
Dus maakte ik ze opnieuw.

Honderden eikels
vallen constant om mij heen
we huilen samen

Onze caravan
klein huisje in de bossen
houdt ons heerlijk warm

Twee helikopters
vliegen in de donk're nacht
zij beschermen ons

Als ik eerlijk ben, vind ik de eerste serie mooier. Maar het maakt niet zoveel uit, ik kan het nog eens proberen, want het is een leuke manier om je gedachten op te schrijven.

9 opmerkingen:

  1. Ja dat is wel gek: ik vind ook de eerste serie veel mooier.
    Waarom kan ik dan weer niet uitleggen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap van je ! Ik vind ze allemaal erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het mooi, heerlijk wat uitproberen, vind het mooi, beide versies.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw gevoel van opgesloten zijn in de bossen herken ik. Onze wijk is dan wel heel groen, maar de polder eromheen doet goed ademhalen.
    Ik hebt geleerd dat een haiku objectief moet zijn, zonder mening en interpretatie. Heel mindfull dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou niet van bossen. Bossen met loofbomen en niet al te dicht gaat wel maar veel naaldbomen, niets voor mij. Ik hou van de polder, van duin en strand, kortom: ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap, ik vind ze allemaal mooi, vooral ook de eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gedaan. En knap om ze opnieuw te maken met dezelfde inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk gedaan Mieke.
    Ik ben ook niet zo van de bossen, fiets liever over dijken en langs rivieren.
    Alleen afgelopen zomer, met al die hitte, waren we tijdens onze Pieterpad fietstocht soms heel blij met de bossen.

    BeantwoordenVerwijderen