woensdag 11 oktober 2017

CHAGALL

Al jaren kamperen wij in Metz.
Als de caravan staat, en we hebben ons even opgefrist gaan we de stad in. Metz is een gezellige, drukke en mooie stad. Er lopen altijd groepjes studenten en dat zorgt voor een beetje levendigheid. Verder zijn er veel winkels, groot en klein, van ketens en zelfstandigen, een prachtige boekwinkel, en goede restaurants.
Waar we altijd heen gaan is de Cathédrale St.- Etienne. Daar zijn prachtige glas in lood ramen en de mooiste zijn die van Chagall, vinden wij.
Een paar maanden geleden bezocht ik een lezing over deze ramen. De lezing werd gegeven door Ruud Bartlema. Hij vertelde prachtig over de ramen en hun betekenis. Ik kocht het boekje wat hij hierover schreef en gewapend met verrekijker en het boekje bekeken we weer de ramen.
Het was indrukwekkend en ik werd er echt emotioneel van. Wat een kunstenaar was dit.
Bij QuiltPlus lieten we ons ooit inspireren door een kunstenaar, voor mij werd dat Chagall.
Deze werkjes maakte ik.



Nu wil ik nog eens naar zijn museum in Nice.

8 opmerkingen:

  1. En dat noem jij werkjes? Nou ik niet. Ik noem het kunst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Bertie. Ik bedoelde het formaat:A4. En ik blijf verder bescheiden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige werkjes Mieke! Heb je met angelinavezels gewerkt?
    Inderdaad is Chagall een bijzonder kunstenaar, hij heeft niet zoals andere kunstenaars steeds nieuwe stromingen uitgeprobeerd, maar is zijn stijl trouw gebleven. Mocht je nog eens in Israel komen, daar heeft hij de stammen van judea prachtig weergegeven in de kapel van de Hadassah kliniek. Heb ik niet zelf gezien, maar van vrienden gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Hannie. Ik gebruikte Angelina en dat andere materiaal dat niet smelt. De werkjes zitten in perspexframes zodat het licht er goed door kan schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige werk(jes) heb je gemaakt, waar kunstwerk!
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik merk vaak dat ik het werk van een geliefde kunstenaar net nog een beetje meer ga waarderen als ik meer informatie heb. Dat vind ik erg prettig. Als ik dan het werk weer bekijk, zie ik meer en geniet er nog meer van.

    BeantwoordenVerwijderen